«اروپا چاره‌ای جز گفتگو با طالبان ندارد»

طالبان از دنیا بابت اختصاص دادن میلیون‌ها دلار کمک اضطراری به افغانستان تشکر کرد

بورل: «اگر بخواهیم بختی داشته باشیم که بر رخدادها تاثیر بگذاریم، چاره‌ای جز تعامل با طالبان نداریم» - JULIEN WARNAND / POOL / AFP

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه گفت که این اتحادیه چاره‌ای جز گفتگو با طالبان ندارد.

جوزپ بورل افزود اتحادیه اروپا خواهد کوشید در هماهنگی با دولت‌های عضو این اتحادیه، حضوری دیپلماتیک در کابل داشته باشد.

بورل به پارلمان اروپا در استراسبورگ گفت: «بحران افغانستان به آخر رسیده. اگر بخواهیم بختی داشته باشیم که بر رخدادها تاثیر بگذاریم، چاره‌ای جز تعامل با طالبان نداریم.»

او همچنین گفت که اتحادیه اروپا در گفتگو با طالبان بر اهمیت حقوق بشر تاکید خواهد کرد. بورل افزود: «شاید تناقض مطلق باشد که [با طالبان] در باره حقوق بشر صحبت کنیم، ولی باید این خواسته را با آنها مطرح کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سویی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه در جلسه ادای شهادت در یکی از کمیسیون‌های کنگره، از پاکستان خواست به طالبان مشروعیت ندهد، مگر آن که این گروه به خواسته‌های جامعه بین‌الملل گردن بگذارد.

روز سه شنبه گروه طالبان از دنیا بابت اختصاص دادن میلیون‌ها دلار کمک اضطراری به افغانستان تشکر کرد و از آمریکا خواست که نسبت به افغانستان «دلرحمی» نشان دهد.

در نشست یاری‌رسانی به افغانستان که دوشنبه در ژنو برگزار شد، کشورهای غربی جمعا وعده ۱.۲ میلیارد دلار کمک به مردم افغانستان دادند.

لیندا توماس-گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، در جریان این نشست گفت: «ما از طالبان تعهد شفاهی و کتبی درباره عملکرد سازمان‌های کمک‌رسان آن‌ها و نیز در باره حفظ حقوق گروه‌های اقلیت، زنان و دختران می‌خواهیم.» او افزود: «حرف کافی نیست. باید عمل ببینیم. جامعه بین‌الملل در این زمینه یک‌صدا است.»

بلینکن هم در جلسه روز دوشنبه کنگره گفت که  کمک‌های انساندوستانه آمریکا به افغانستان ادامه خواهد داشت و نه از طریق ‌حکومت افغانستان، بلکه از طریق سازمان‌های مستقلی چون سازمان‌های غیردولتی و نهادهای سازمان ملل صورت خواهد گرفت.