رئیسی لغو «سند ٢٠٣٠» را ابلاغ کرد

سند آموزشی ٢٠٣٠، بخشی از برنامه سازمان ملل متحد برای «توسعه پایدار» کشورهای عضو است

در راستای منویات رهبر جمهوری اسلامی، لغو «سند ٢٠٣٠» ابلاغ شد - عکس از انتخاب

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هفت مصوبه این شورا ازجمله «لغو اجرای سند ۲۰۳۰»، از سوی رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد.

به گزارش ایرنا، سعید رضا عاملی امروز دوشنبه، با اشاره به اینکه هفت مصوبه ابلاغی، مدت‌ها بود که ابلاغ نشده بود، افزود این مصوبات شامل «لغو اجرای سند ۲۰۳۰»، «بنیاد ایران‌شناسی»، «قانون تشکیل هیئت امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی»، «تأسیس گروه برنامه‌ریزی مراکز و مؤسسه‌های آموزشی و پژوهشی خاص» و «اصلاح و تکمیل آیین‌نامه کمیسیون فرهنگی تربیت‌بدنی و ورزش کشور» است و از جمله مهم‌ترین مصوباتی است که از سوی رئیس جمهوری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

او ضمن تاکید بر اینکه «هر سندی که با موازین جمهوری اسلامی ایران و ارزش‌های اسلامی در تعارض باشد لازم‌الرعایه نیست» در مورد مصوبه لغو اجرای سند ۲۰۳۰ اظهار داشت «باید از این نکته غفلت نکنیم که بسیاری از قوانین بین‌المللی در ظرف تفکر لیبرال طراحی می‌شود و این تفکر بنیانش بر عدم نقش وجودی خدا و دنیوی گرایی است؛ بنابراین تعلیم و تربیت و نظام فرهنگی که تکیه بر قوانین دینی و مقررات الهی داشته باشد را نمی‌بینید.»

سند ۲۰۳۰ در پی انتقاد رهبر جمهوری اسلامی از دستور کار دولت جمهوری اسلامی خارج شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای در ۱۷ اردیبهشت سال ۹۶، در جمع معلمان و کارکنان آموزش و پرورش از شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه «باید مراقبت می‌کردند و نباید می‌گذاشتند کار به جایی بکشد که ما جلوی آن را بگیریم. اینجا جمهوری اسلامی است»، گفت: «این سند ۲۰۳۰ یونسکو چیزی نیست که جمهوری اسلامی تسلیم آن شود. اصل کار غلط است؛ اینکه برویم سندی امضا کنیم و بعد بی‌سروصدا آن را اجرا کنیم؛ مطلقاً مجاز نیست.»

سند آموزشی ۲۰۳۰، بخشی از برنامه سازمان ملل متحد برای «توسعه پایدار» کشورهای عضو است که در سپتامبر ۲۰۱۵ در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد، اما الزامی برای اجرای آن توسط کشورهای عضو وجود ندارد. با این حال این سند چشم اندازی را برای سال ۲۰۳۰ ترسیم کرده است تا تأمین «نیازهای امروز بدون نادیده گرفتن نسل‌های آینده» انجام شود. در این میان آموزش کودکان و آشنایی آنها با نیازهای قرن جدید مورد توجه قرار دارد.