نخست‌وزیر عراق وارد تهران شد

الکاظمی مخالف استفاده از عراق به‌عنوان عرصه‌ای برای حل و فصل منازعات کشورها است

ورود مصطفی الکاظمی به تهران - عکس از ایسنا

یک ماه پس از برگزاری اجلاس بغداد، این بار مصطفی الکاظمی در رأس هیئتی بلندپایه وارد تهران شد. در این سفر یک‌روزه، هفت وزیر نیز نخست‌وزیر عراق را همراهی می‌کنند.

به گزارش موازین نیوز، قرار است الکاظمی در این سفر ضمن تبریک ریاست جمهوری به ابراهیم رئیسی، در مورد برخی پرونده‌های اقتصادی و امنیتی گفتگو کند. این در حالی است که «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق هم در این سفر او را همراهی می‌کند.

گفته می‌شود پیگیری نتایج نشست بغداد، خرید برق و گاز و وضعیت پول‌های ایران در عراق از جمله مباحث مورد مذاکره خواهد بود.

از سوی دیگر بغداد تا به حال میزبان سه دور مذاکره بین ایران و عربستان بوده است. این امید وجود دارد که بتوان سطح مذاکرات را ارتقا داد.

موضوع بعدی برگزاری مراسم «اربعین» است که برای حکومت ایران به مسئله‌ای ایدئولوژیک و حیثیتی تبدیل شده است. از این رو ایران قصد دارد تا عراق را راضی کند علی‌رغم کرونا، اجازه حضور هیئت‌های ایرانی در عراق را صادر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مواضع الکاظمی در مورد ایران با واکنش‌های مختلفی در تهران مواجه شده است. او پیش‌تر، از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته است که شبه‌نظامیان مورد حمایت خود در آن کشور را مهار کنند و هشدار داد که در غیر این صورت، با آن‌ها مقابله خواهد کرد.

در پی پیام کاظمی به ایران، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، به عراق سفر کرد و بنا بر گزارش‌ها، در دیدار با فرماندهان این شبه‌نظامیان، خواستار حفظ آرامش شده است. کاظمی به‌تازگی در سفر به عربستان سعودی و دیدار با ولیعهد این کشور نیز تاکید کرده بود که اجازه نمی‌دهد خاک کشورش برای حمله به عربستان مورد استفاده قرار گیرد.

عراق از زمان حمله آمریکا به این کشور و سقوط صدام حسین، عرصه جنگ نیابتی ایران و آمریکا بوده است. بیشترین حملات مستقیم و غیرمستقیم دو کشور به یکدیگر در خاک عراق انجام شده است. در بحرانی‌ترین رویداد، در بامداد روز ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸، هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس را در نزدیکی فرودگاه بغداد ترور کردند.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، در افتتاحیه کنفرانس بغداد گفت که مخالف استفاده از عراق به‌عنوان عرصه‌ای برای حل و فصل منازعات کشورها است و تأکید کرد که نمی‌خواهد کشورش درگیر روابط متشنج دیگران و جنگ‌های پوچشان شود.