تفاهم ایران و آژانس برای ادامه نظارت هسته‌ای و همکاری در مورد سایت‌های اعلام نشده

روزنامه وال استریت ژورنال از تفاهم دو طرف در مورد فعالیت تجهیزات نظارتی این نهاد بین‌المللی در مراکز هسته‌ای ایران خبر داد

تهران در واکنش به تصمیم دولت قبلی آمریکا به خروج از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و بازگشت تحریم‌ها، در چند گام از تعهدات هسته‌ای خود در آن توافق فاصله گرفت و نظارت‌های فراپادمانی آژانس را به حالت تعلیق درآورد- BEHROUZ MEHRI / AFP

در پی اعلام موافقت ایران برای سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، روزنامه وال استریت ژورنال از تفاهم دو طرف در مورد فعالیت تجهیزات نظارتی این نهاد بین‌المللی در مراکز هسته‌ای ایران خبر داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه در توییتی اعلام کرد که رافائل گروسی روز یکشنبه با سفر به تهران، با محمد اسلامی، رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران، دیدار و درباره فعالیت‌های نظارت هسته‌ای آژانس گفت‌وگو خواهد کرد.

وال استریت ژورنال در گزارشی در همین زمینه، از قول سه منبع دیپلماتیک که هویت آن‌ها را فاش نکرده است، نوشت که این سفر در پی گفت‌وگوهای گسترده چند روز اخیر با هدف تضمین پایبندی ایران به تعهداتش صورت می‌گیرد.

به گفته منابع این روزنامه آمریکایی، ایران و آژانس برای دسترسی آن نهاد بین‌المللی به تجهیزات نظارتی خود در تاسیسات هسته‌ای ایران و ازسرگیری همکاری‌ها برای تحقیق در مورد سایت‌های اعلام نشده ایران، تفاهم کرده‌اند.

ساعاتی بعد از انتشار گزارش وال استریت ژورنال، شبکه خبری پرس‌ تی‌وی ایران از قول یک مقام آگاه گزارش داد که سفر گروسی ربطی به محدودیت‌های اعمال شده برای آژانس در دسترسی به تصاویر دوربین‌های نظارتی ندارد. به گفته این مقام ایرانی که نامی از وی برده نشده، این سفر «صرفا برای گفتگو درباره سرویس برخی تجهیزات نظارتی» خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رافائل گروسی هفته گذشته در دو گزارش جداگانه جدید خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، گفته بود که بازرسی‌های آژانس از مراکز و تاسیسات هسته‌ای ایران به ‌شدت محدود و تضعیف شده است.

او همچنین از نبودِ شفافیت و پاسخگویی کامل ایران به پرسش‌های این نهاد نظارتی وابسته به سازمان ملل متحد در مورد آثار رادیواکتیو و مواد هسته‌ای یافت شده در چند مکان از پیش اعلام نشده در ایران، انتقاد کرده بود.

تهران در واکنش به تصمیم دولت قبلی آمریکا به خروج از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و بازگشت تحریم‌ها، در چند گام از تعهدات هسته‌ای خود در آن توافق فاصله گرفت و نظارت‌های فراپادمانی آژانس را به حالت تعلیق درآورد.

موافقت ایران با سفر مدیرکل آژانس، در پی سفر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، به روسیه و نیز پاریس برای گفت‌وگو با مقام‌های فرانسه، بریتانیا،  و آلمان ( سه متحد آمریکا در برجام) اعلام می‌شود.

شش دور مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین برای بازگشت آمریکا به برجام و همزمان، بازگشت ایران به پیروی کامل از تعهدات خود در آن توافق، برگزار شده است، اما تاریخ برگزاری دور هفتم هنوز مشخص نیست.