نماینده روسیه در آژانس: به قطعنامه علیه ایران رای منفی می‌دهیم

درپی گزار‌ش‌های اخیر آژانس درمورد برنامه هسته‌ای ایران، ناظران از احتمال بالای صدور قطعنامه علیه ایران در نشست آتی شورای حکام آژانس خبر می‌دهند

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از ۲۲ تا ۲۴ شهریورماه در وین برگزار خواهد شد (تصویر آرشیوی)- Christian BRUNA / POOL / AFP

در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، اعلام کرد درصورتی که در این نشست قطعنامه‌ای علیه ایران مطرح شود، کشورش به آن رای منفی خواهد داد. 

نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از ۲۲ تا ۲۴ شهریورماه (۱۳ تا ۱۷ سپتامبر) در وین اتریش برگزار خواهد شد. درپی رسانه‌ای شدن دو گزارش جدید آژانس درمورد برنامه هسته‌ای ایران در روزهای گذشته، بسیاری از تحلیلگران از احتمال بالای صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران در آن نشست خبر داده‌اند. در این گزارش‌ها به‌جز مطرح شدن مواردی از نقض تعهدهای برجامی، آژانس از ایران به‌علت همکاری نکردن و پاسخگو نبودن به این نهاد و همچنین ایجاد ممانعت جدی در مسیر فعالیت‌های نظارتی آن، انتقاد کرده است.    

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه، ۱۹ شهریورماه، در توییتی خطاب به خبرنگار وال‌استریت ژورنال نوشت: «نباید توهم داشته باشیم. اگر پیش‌نویس قطعنامه‌ای درمورد ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ارائه شود، روسیه علیه آن رای می‌دهد.»

لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال در رشته‌توییتی از تمایل اروپا و آمریکا به متقاعد کردن روسیه دست‌کم برای دادن رای ممتنع به قطعنامه علیه ایران نوشته بود.  

اولیانوف که سرپرستی هیئت مذاکره‌کننده روسیه در گفت‌وگوهای احیای برجام را نیز برعهده دارد، در ادامه توییت خود، با اشاره به توییت روز گذشته‌ خود، نوشت: «همان‌طور که دیروز توییت کردم، نیازی به قطعنامه‌ای نداریم که نه‌تنها غیرمنطقی، بلکه حتی به‌شدت زیان‌‌آور است. بهتر است بر دیپلماسی تکیه کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او روز گذشته نیز در توییتی در این زمینه، نوشته بود: «به عقیده من، در جلسه شورای حکام، اعضا باید از ایران و مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهند تا با حل مشکلات فعلی به رویه همکاری منظم پیشین بازگردند که در اصل تحت تاثیر بعضی عوامل خارجی قرار گرفته است. هیچ اقدامی لازم نیست.»

سرپرست هیئت مذاکره‌کننده روسیه در گفت‌وگوهای احیای برجام در وین، علاوه‌بر این، روز جمعه در توییتی به زبان روسی هم با اشاره به تمرکز رسانه‌ها بر قطعنامه احتمالی کشورهای اروپایی و ایالات متحده علیه ایران در شورای حکام آژانس، به شرکای غربی برجام توصیه کرد «از این اقدام که ممکن است بر مذاکرات احیای برجام تاثیر بگذارد، خودداری و بر دیپلماسی تمرکز کنند». 

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز روز پنجشنبه در رشته‌توییتی  بدون اشاره مستقیم به احتمال صدور قطعنامه، «هرگونه اقدام غیرسازنده» در شورای حکام را مختل‌کننده مذاکرات برجام دانست و نوشت که امیدوار است «عقلانیت» بر نشست هفته آینده این شورا حاکم باشد. او در توییت خود تاکید کرده است که «آژانس و نهادهای سیاستگذار آن نمی‌توانند خود را از سرنوشت تفاهم هسته‌ای جدا کنند».  

پیش از آن، روز چهارشنبه، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، نیز در گفت‌وگوی تلفنی با شارل میشل، رئیس شورای اروپا، گفته بود: «حرکت غیرسازنده در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ممکن است مسیر مذاکرات [وین] را نیز مختل کند.»