انتظار ۳۵ ساله برای خانه‌دار شدن با وام یک میلیارد تومانی مسکن

یک نماینده مجلس: «این وام، جوانان را تا خرخره زیر بار قرض می‌برد»

متقاضی باید در مدت ۲۰ سال قسط‌های ماهانه را که حدود ۹ میلیون تومان است پرداخت کند‌ـ عکس از ساعدنیوز

صبح چهارشنبه ۱۷ شهریور، محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن، در نشستی خبری اعلام کرد وام مسکن جوانان در تهران به یک میلیارد تومان افزایش یافت.

او همچنین گفت این رقم در دیگر شهرهای بزرگ ۸۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۷۰۰ میلیون تومان است.

اختصاص وام یک میلیارد تومانی به جوان‌ها خبری اغواکننده است که برای بانک مسکن کارکرد تبلیغی دارد، اما نتیجه آن با در نظر گرفتن جزئیات، چیزی جز سرخوردگی و بدهی ۲۰ ساله نیست و به قول خلیل بهروزی‌فر، نماینده مجلس، جوان‌ها را تا خرخره زیر قرض می‌برد.

در جزئیات وام یک میلیارد تومانی مسکن آمده است که این تسهیلات به جوان‌هایی اختصاص پیدا می‌کند که در مدت ۱۵ سال ماهانه حداقل ۲۰۰ هزار تومان به‌ حساب خود در بانک مسکن واریز کنند. البته واریز ۲۰۰ هزارتومانی مختص سال اول است و در سال‌های بعد، این مبلغ بر اساس ضرایبی که شورای پول و اعتبار تعیین می‌کند، افزایش می‌یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افرادی که ۱۵ سال مداوم مبلغ تعیین‌شده را پرداخت کنند، مشمول دریافت وام مسکن می‌شوند. نحوه بازپرداخت آن نیز به این صورت است که متقاضی باید در مدت ۲۰ سال قسط‌های ماهانه را که حدود ۹ میلیون تومان است پرداخت کند. به‌عبارت‌ دیگر، او پس از ۲۰ سال، حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بانک مسکن بازمی‌گرداند.

در واقع، خبر بانک مسکن در باره «اعطای وام یک میلیارد تومانی» چیزی جز انتظار ۳۵ ساله جوانان برای خانه‌دار شدن نیست. اگر یک جوان ۲۰ ساله همین حالا برای دریافت این وام اقدام کند، پس از پرداخت مبلغ تعیین‌شده ماهانه، در ۳۵ سالگی می‌تواند این وام را دریافت کند، خانه‌ای که او خریداری می‌کند نیز به‌مدت ۲۰ سال در رهن بانک باقی می‌ماند و این فرد پس از ۳۵ سال و در ۵۵ سالگی صاحب‌خانه‌ می‌شود.

نکته‌ قابل‌توجه دیگر درباره این وام ارزش پول با توجه به تورم افسارگسیخته‌ است، چرا که همین حالا نیز با یک میلیارد تومان، امکان خرید خانه فقط در نقاط محدودی از تهران وجود دارد و در ۱۵ سال آینده اگر وضعیت تورم به روال سال‌های قبل باشد، این مبلغ نمی‌تواند برای خانه‌دار شدن جوان‌ها راهگشا باشد و کارشناسان اقتصادی این اقدام را دست بردن بانک مسکن در جیب مردم برای تامین اعتبار موردنیازش تا ۱۵ سال آینده دانسته‌اند.

خلیل بهروزی‌فر، دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس، نیز به این نکته اشاره کرده است. او با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از جوان‌ها بیکارند و درآمدی ندارند، به خبرگزاری رکنا گفت: «این وام، جوانان را تا خرخره زیر بار قرض می‌برد.»

او همچنین تایید کرد تا ۱۵ سال آینده که موعد پرداخت وام یک میلیارد تومانی فرا‌می‌رسد، امکان خرید منزل با مبلغ یک میلیارد تومان وجود ندارد و بر این اساسُ افزایش سقف تسهیلات مسکن جوانان هیچ کمکی به این قشر نخواهد کرد.

از وقتی‌ زمزمه‌های افزایش وام مسکن به یک میلیارد تومان شنیده شد تاکنون، یکی از جست‌و‌جوهای اصلی فارسی‌زبانان در گوگل، به این موضوع اختصاص داشته است. کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

یکی از کاربران توییتر در همین زمینه نوشت: «اگر تورم به سطح متوسط ۲۶ درصد چهل سال گذشته ادامه داشته باشه؛ وام‌ یک‌ میلیاردی بانک مسکن حدود ۳۲ میلیون تومان الان می ارزه! یعنی تقریبا یک متر در جنوب شهر تهران.»

کاربر دیگری نیز توییت کرد: «اگه همین‌جوری پیش بره، ۱۵ سال دیگه با یه میلیارد میشه یه چادر مسافرتی خرید که دستشویی و حموم هم نداره.»