۱۸ شهریور در افغانستان، روزی که تن طالبان را می‌لرزاند

پنجشنبه، ۱۸شهریور، بیستمین سالگرد شهادت احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان است

بیست سال پیش در چنین روزی، دو تروریست عرب احمدشاه مسعود را در روستای خواجه بهاءالدین استان تخار به شهادت رساندند؛ اما نام او در تاریخ ثبت و خاطره مبارزاتش جاویدان‌ شده است.

قهرمان ملی افغانستان ۲۰ سال قبل در ۱۸ شهریور و کمی پیش از حملات یازدهم سپتامبر به شهادت رسید. پس از مرگ او و بر اساس تصمیم نشست بُن آلمان، حامد کرزی رئیس دولت موقت و پس از انتخابات رئیس‌جمهور افغانستان شد. کرزی در اولین اقدام خود به احمد شاه مسعود لقب قهرمان ملی اعطا کرد و دستور داد که ۱۸ شهریور را در تقویم افغانستان «روز شهید» نامگذاری کنند تا هر سال هم‌زمان با سالگرد شهادت مسعود، از او تجلیل به عمل آید و مبارزات، وطن‌دوستی و اندیشه‌های او برای نسل‌های آینده افغانستان بازگو شود. شماری از طرفداران مسعود هم همه‌ساله با پرچم‌های جمعیت اسلامی در برخی از شهرهای افغانستان به ویژه کابل راهپیمایی می‌کردند و شعار آزادی سر می‌دادند. 

حالا پس از ۲۰ سال، طالبان بار دیگر در افغانستان به قدرت سیاسی دست یافته‌اند و این امر دقیقا زمانی صورت گرفت که تنها چند روز تا ۱۸شهریور و تجلیل از بیستمین سالگرد کشته شدن احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، باقی بود. با روی کار آمدن طالبان، حکومت ۲۰ ساله افغانستان با تمام دستاوردها و برنامه‌های ملی این چنینی‌اش از هم پاشید.

امسال طالبان تلاش کردند اجازه ندهند هیچ یک از طرفداران قهرمان ملی افغانستان به خیابان‌ها بریزند و ۱۸ شهریور را گرامی بدارند. طالبان با بستن بزرگراه‌ شمالی، قطع برق، اینترنت و افزایش ایست‌های بازرسی در کابل هشدار دادند که هیچ کس و گروهی حق تظاهرات کردن یا بیرون آمدن به هر بهانه‌ی را ندارد و در غیر این صورت، مسئولیت آنچه رخ می‌دهد به عهده خودش خواهد بود. زمانی هم که خیابان‌ها بسته شد و اجازه تردد گروهی مردم صادر نشد، طرفداران مسعود می‌خواستند در صفحات اجتماعی این روز را گرامی بدارند اما بازهم طالبان با قطع اینترنت مانع از اجرای این کار شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از طرفداران مسعود که در افغانستان و به ویژه کابل زندگی می‌کنند، خبر می‌دهند که طالبان امروز خیابان بزرگ شمال را بسته‌اند و از ساکنان هر خودرو کوچک و بزرگ می‌پرسند که کجا می‌رود و در کابل چه می‌کند؟

شماری دیگر از ساکنان کابل هم گفته‌اند که طالبان از صبح پنجشنبه برق و اینترنت را قطع کرده‌اند تا آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی هم نتوانند این روز را گرامی بدارند. اگرچه افغان‌هایی که به اینترنت دسترسی دارند یا خارج از افغانستان‌اند با انتشار تصاویر و ویدیوهای مبارزات احمدشاه مسعود تاکید دارند که طالبان در ۲۰سال گذشته با انتحاری، انفجار و کشتن مردم نتوانستند صدای آنان را خاموش کنند و حالا هم به هیچ وجه نمی‎‌توانند و با این کار تنها نفرت مردم، به ویژه دوستداران مسعود، از خود را بیشتر می‌کنند.

طالبان از گذشته با احمدشاه مسعود دشمنی داشتند و اینک نیز پس از تصرف پنجشیر قسمت‌هایی از آرامگاه او را تخریب کرده‌اند. این اقدام طالبان با واکنش‌های تند طرفداران مسعود روبه‌رو شده است. آنان هشدار داده‌اند که طالبان دیر یا زود تاوان این حماقتشان را خواهند پرداخت. 

مریم مسعود، دختر احمدشاه مسعود، در واکنش به تخریب مزار پدرش به دست طالبان نوشت: «مسعود مشتی خاک نیست. مسعود شیشه و سنگ نیست. مسعود دَر و پنجره نیست. مسعود مکتب است، باور است و به این سادگی از بین نمی‌رود.»

کاربر دیگر افغان نوشته است: «طالبان با تخریب آرامگاه قهرمان ملی تعصبات قومی و زبانی خود را بیشتر نشان دادند و آشکار کردند که نوکر پاکستان‌اند؛ نوکر کشوری که احمدشاه مسعود سال‌ها با آنان مبارزه کرد.»

جوان دیگر افغان که او نیز از این کار طالبان خشمگین است، می‌نویسد: «تا این حد عقده‌ داشتن! خون پاک احمدشاه مسعود سیلاب می‌شود و نابودتان می‌کند، منتظر باشید.»

تیم عاصی، معاون پیشین وزارت دفاع افغانستان، نیز در واکنش به این اقدام طالبان گفته است:«اشتباه بسیار بزرگی کردید. با این کارتان به وحدت ملی صدمه زدید. این اشتباهی نابخشودنی‌ است که تا سال‌ها بهای آن را خواهید پرداخت.»

مسعود در کنار سال‌ها مبارزه با شوروی سابق در افغانستان، چند سال هم با طالبان هم جنگید و آنان را شکست داد و سرانجام خود نیز در راه مبارزه برای آزادی کشورش جان باخت. ترور احمدشاه مسعود دقیقا در روزهای پایانی نظام طالبانی رخ داد. مرگ او اعضای جبهه مقاومت را نگران کرد اما میدان را به طالبان واگذار نکردند تا به پیروزی کامل رسیدند.