طالبان به ۲۰۰ آمریکایی اجازه خروج از افغانستان نداده است

یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که طالبان اکنون توافق کرده‌اند به آمریکایی‌ها و شهروندان کشورهای دیگر که در افغانستان باقی مانده‌اند، اجازه خروج دهند.

انتظار می‌رود پرواز حامل آمریکایی‌ها پنجشنبه ۹ سپتامبر انجام شود-AFP PHOTO / SATELLITE IMAGE ©2021 MAXAR TECHNOLOGIES

مقام‌های گروه طالبان می‌گویند توافق کرده‌اند که به ۲۰۰ شهروند آمریکایی و سایر کشورها که همچنان در افغانستان مانده‌اند، اجازه خروج دهند. این شهروندان پیش از این کوشیده بودند که از فرودگاه مزارشریف از کشور خارج شوند، اما با مخالفت فرماندهان محلی طالبان روبه‌رو شدند.

واشنگتن نتوانسته است که این شهروندان آمریکایی را در جریان روند تخلیه بزرگ از افغانستان خارج کند.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که طالبان اکنون توافق کرده‌اند به آمریکایی‌ها و شهروندان کشورهای دیگر که در افغانستان باقی مانده‌اند، اجازه خروج دهند.

این مقام آمریکایی که به شرط افشا نشدن نامش با این خبرگزاری گفتگو کرده است، می‌گوید زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا طالبان را تحت فشار قرار داده است که اجازه دهند این شهروندان خارجی از کشور خارج شوند.

انتظار می‌رود پرواز حامل آمریکایی‌ها پنجشنبه ۹ سپتامبر انجام شود. پیشتر، گروه طالبان مانع پرواز یک هواپیمایی چارترشده از مزارشریف شد که می‌خواست چند روز پیش از این کشور خارج شود.

بسیاری این ممانعت را گروگانگیری شهروندان آمریکایی از سوی طالبان خواندند و نسبت به آن ابراز نگرانی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا میلیون‌ها دلار پول افغانستان را مسدود کرده و حاضر نشده است که این منابع را در اختیار طالبان قرار دهد. گروه طالبان از آمریکا خواسته است که منابع مالی مربوط به افغانستان را در اختیار این گروه که اکنون در کابل قدرت را در دست گرفته است، بگذارد.

بسیاری از کشورها گروه طالبان را به رسمیت نمی‌شناسند و از جمله آمریکا گفته است زمانی طولانی نیاز است تا در‌باره به رسمیت شناختن گروه طالبان به عنوان دولت رسمی افغانستان، اقدام شود.

هرج و مرج ناشی از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، وضعیت اقتصادی کشور را وخیم‌تر کرده و مردم هم اکنون در بحران اقتصادی به سر می‌برند. کمک‌های خارجی نیز به افغانستان عمدتا قطع شده است و نگرانی‌های جدی نسبت به وقوع بحران انسانی وجود دارد.

بیشتر از جهان