روزانه ۳۰۰ ایرانی در ارمنستان واکسن می‌زنند

رئیس اتاق ایران و ارمنستان: شرط اقامت ۱۰ روزه برای کم کردن بار مسافران ورودی اجرا شد

در روزهای پایانی تیرماه ۱۴۰۰، هزاران تن از شهروندان ایرانی برای دریافت واکسن از طریق مرزهای زمینی به ارمنستان سفر کردند - neshanonline

براوردهای میدانی نشان می‌دهد که روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر از شهروندان ایرانی در ارمنستان واکسن کرونا دریافت می‌کنند. هرویک یارجانیان، رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان، با اعلام این خبر گفت: «در ارمنستان به ایرانی‌ها واکسن فایزر نمی‌زنند و اسپوتنیک، سینوفارم و آسترازنکا واکسن‌هایی‌اند که به ایرانیان تزریق می‌شود.»

همه‌گیری کرونا به اقتصاد کشورهایی که به صنعت گردشگری وابستگی داشتند، خسارت‌های زیادی وارد آورد. برخی از این کشورها پس از شروع واکسیناسیون عمومی، با اجرای طرح «گردشگری واکسن» برای بازگرداندن رونق اقتصادی گام‌‌هایی برداشتند. ارمنستان و امارات متحده عربی هم از جمله کشورهایی بودند که به دلیل مجاورت با ایران، با موج سفر شهروندان ایرانی با هدف دریافت واکسن مواجه شدند و در این میان ارمنستان به دلیل نزدیکی بیشتر و امکان سفر ارزان‌تر و زمینی با استقبال بیشتری روبه‌رو شد. به‌ طوری‌ که در تیرماه ۱۴۰۰، هزاران نفر به این کشور سفر کردند تا واکسن تزریق کنند. این روند ادامه داشت تا اینکه ارمنستان اعلام کرد شرط دریافت واکسن در این کشور، اقامت ۱۰ روزه است.

هرویک یارجانیان درباره این موضوع به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «درهمان اوایل که قانون واکسیناسیون برای مسافران کشور ارمنستان صادر شد، به‌ یک‌ باره حجم مسافران ایرانی به این کشور افزایش پیدا کرد و با توجه به اینکه تمامی پروازها از ایران به ارمنستان صبح زود انجام می‌شد، ایرانی‌ها صبح به این کشور وارد می‌شدند و شب به ایران بازمی‌گشتند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان، شرط اقامت ۱۰ روزه در این کشور با هدف کم کردن بار مسافران ورودی بوده؛ با این حال یارجانیان بر اساس مشاهده‌های میدانی براورد کرده است که همچنان روزانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ ایرانی در ارمنستان واکسن می‌زنند.

در روزهای پایانی تیرماه ۱۴۰۰، وقتی موج پنجم همه‌گیری کرونا در حال اوج گرفتن بود، هزاران تن از شهروندان ایرانی برای دریافت واکسن از طریق مرزهای زمینی به ارمنستان سفر کردند. انتشار تصاویر جمعیت زیاد ایرانی‌ها پشت مرزهای این کشور واکنش‌های زیادی در پی داشت. محمدرضا هاشمیان، پزشک متخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری، با انتقاد شدید از عملکرد سعید نمکی، وزیر بهداشت وقت، خطاب به او گفته بود: «به مردم ایران خفت دادی و باید محاکمه شوی.»

روزنامه اعتماد نیز با استناد به خروج ۱۴ هزار ایرانی از کشور و ورود آنان به ارمنستان در تیرماه، در گزارشی از درامد ۱۴ میلیون دلاری دولت ایران از سفر ایرانیان برای واکسن پرده برداشت و با اشاره به میزان ارز خروجی از کشور نوشت: «در مدت کمتر از یک ماه یعنی از اول تا ۲۵ تیر ۱۴۰۰، با خروج بیش از ۱۴ هزار مسافر ایرانی در خوش‌بینانه‌ترین حالت بالغ‌ بر پنج میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است.»