مبتلایان به هموفیلی‌ دارو ندارند؛ محموله دارو هشت ماه است در گمرک خاک می‌خورد 

اختلاف سازمان غذا و دارو با شرکت واردکننده دارو سر قیمت و خطر معلولیت مبتلایان به هموفیلی 

فاکتور۹ دارویی است که با استفاده از پلاسمای انسانی تولید می‌شود و برای بیماران مبتلا به هموفیلی حیاتی است - خبرگزاری فارس

داروی فاکتور۹ که بیماران مبتلا به هموفیلی به آن نیاز دارند در داروخانه‌های ایران نایاب شده است و این در حالی است که به گفته احمد قویدل، مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران، بیش از هشت ماه است که محموله بزرگ این دارو در گمرک خاک می‌خورد ولی سازمان غذا و دارو اجازه ترخیص آن را صادر نمی‌کند. گفته‌ می‌شود اختلاف این سازمان با شرکت واردکننده سر قیمت این دارو، دلیل اصلی صادر نشدن مجوز ترخیص آن است. 

فاکتور۹ دارویی است که با استفاده از پلاسمای انسانی تولید می‌شود. نیاز بیماران مبتلا به هموفیلی به این دارو آن‌قدر حیاتی است که چنانچه به‌موقع آن را مصرف نکنند، احتمال دارد به معلولیت دچار شوند. با این حال به گفته مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران، در ۱۵ روز گذشته، فاکتور۹ در داروخانه‌ها نایاب شده است. احمد قویدل، روز دوشنبه ۱۶ شهریور در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی از او خواست به این موضوع رسیدگی کند. 

مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران، در نامه خود به خاک خوردن داروی فاکتور۹ در گمرک اشاره کرده و نوشته است: « هشت ماه است این دارو به همراه سایر داروهای دیگر مشتق از پلاسما ایرانی در گمرک معطل دعوای قیمت است.» 

به گفته احمد قویدل، محموله فاکتور۹ که در گمرک مانده، با استفاده از پلاسمای ایرانی در یک شرکت آلمانی فراوری شده است. واردکننده آن نیز یک شرکت ایرانی است اما اختلاف سازمان غذا و دارو و شرکت واردکننده سر قیمت باعث شده است که این دارو با وجود نایاب شدن در داروخانه‌ها، در گمرک معطل بماند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قویدل درباره انگیزه خود از نگارش نامه به ابراهیم رئیسی گفت: «با توجه به پیام‌ها و تلفن‌هایی که در هفته‌های اخیر از بیماران مبتلا به هموفیلی دریافت کردم، با خبر شدم که بیش از ۱۵ روز است که داروی فاکتور۹ در بیمارستان‌ها موجود نیست. فاکتور۹ دارویی نیست که در محل دیگری به‌جز داروخانه‌ها یافت شود و بیماران به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند آن را از بازار سیاه تهیه کنند.» 

به گزارش خبرگزاری رکنا، آن‌طور که مدیرعامل پیشین کانون هموفیلی ایران می‌گوید، زمانی که بحث اختلاف قیمت میان سازمان غذا و دارو و شرکت ایرانی واردکننده داروی فاکتور۹ تولیدشده با پلاسمای ایرانی بالا گرفت، برخی شرکت‌های دارویی با استفاده از این فرصت برای خرید اورژانسی فاکتور۹ آماده تولید شده با پلاسمای کشورهای دیگر از سازمان غذا و دارو مجوز گرفتند و این دارو را با نرخی بالاتر از قیمت شرکت آلمانی وارد کردند و به سازمان غذا و دارو فروختند.

قویدل با بیان اینکه دولت باید یک‌ بار برای همیشه فرایندی را تعریف کند که فاکتور۹ تولید شده با پلاسمای ایرانی بتواند بدون هیچ مشکلی به کشور وارد شود، گفت: «اختلاف‌های سازمان غذا و دارو با شرکت‌های ایرانی نباید به کمبود فاکتور۹ موردنیاز بیماران مبتلا به هموفیلی در داروخانه‌ها منجر شود.»