امکان ذخیره تخمک و اسپرم یخ‌زده تا ۵۵ سال

در سال ۲۰۱۵، در استرالیا پسربچه‌ای با استفاده از اسپرمی که پدرش ۲۳ سال پیش منجمد کرده بود، به دنیا آمد

ضوابط جدید نه تنها فشار زمانی کمتری بر دوش و گزینه‌های باروری بیشتری پیش روی افراد می‌گذارد، بلکه موجب برقراری برابری بیشتر میان افراد جامعه می‌شود- Federico PARRA / AFP

افرادی که می‌خواهند در آینده‌ای نامشخص بچه‌دار شوند، از این پس حق خواهند داشت که تخمک‌ یا اسپرم خود، یا شکل ترکیب شده جنینی آن را تا ۵۵ سال ذخیره کنند تا به موقعیت مناسب برای تشکیل خانواده برسند.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت و درمان بریتانیا، اعلام کرد دولت قصد مخالفت با قانون فعلی را دارد که از بین بردن این مواد را پس از ۱۰ سال الزامی می‌کند.

او گفت این تغییر موجب برداشتن فشار «زمانی» از شانه افرادی خواهد شد که می‌خواهند مادر یا پدر شوند و به انتخاب خود تخمک و اسپرم‌شان را یخ‌زده نگه داشته‌اند، اما شاید هنوز آماده استفاده از آن‌ها نباشند.

در قانون جدید، افرادی که می‌خواهند بچه‌دار شوند، هر ده سال حق خواهند داشت تصمیم بگیرند که آن مواد را نگه دارند یا از بین ببرند.

آقای جاوید گفت پیشنهاد این تغییرات پس از بررسی‌های کارشناسانه در اوایل سال جاری ارائه شد و نتیجه دست‌یابی به روش‌های جدید «حفاظتی» است که امکان نگهداری ابدی از تخمک‌های انسان را بدون افت کیفیت، فراهم می‌کند. این پیشنهاد همچنین به این دلیل ارائه شده است که احتمال موفقیت در استفاده از جنین یخ‌زده در عمل جراحی معمول آی‌وی‌اف افزایش یافته است.

ضوابط معین دیگری نیز برای تصمیم‌گیری درباره سرنوشت موارد مرتبط با اهدا کنندگان شخص ثالث، یا در صورت مرگ افرادی که اسپرم یا تخمک خود را اهدا کرده‌اند، تنظیم خواهد شد.

وزیر بهداشت و درمان گفت که این ضوابط جدید نه تنها فشار زمانی کمتری بر دوش و گزینه‌های باروری بیشتری پیش روی افراد می‌گذارد، بلکه موجب برقراری برابری بیشتر میان افراد جامعه می‌شود، زیرا این قوانین در مورد همه یکسان اجرا خواهد شد و از لحاظ پزشکی دیگر محدودیت زمانی برای نگهداری از این مواد وجود نخواهد داشت.

آقای جاوید گفت: «قوانین فعلی نگهداری از این مواد می‌تواند کسانی را که باید این تصمیم مهم را در مورد زمان بچه‌دار شدن بگیرند، بسیار محدود کند. اما ضوابط جدید این فشار زمانی آزارنده را از دوش افراد برخواهد داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

« تصمیم به ذخیره و نگهداری تخمک و اسپرم برای افراد مختلف دلایل زیادی دارد و یکی از شخصی‌ترین تصمیم‌هایی است که هرکس ممکن است بگیرد. در سال‌های اخیر پیشرفت‌ فناوری، از جمله در مقوله ذخیره و نگهداری تخمک، این معادلات را بر هم زده است و درست این است که افراد بتوانند با تکیه بر این پیشرفت‌ها، قدرت تصمیم‌گیری بیشتری برای پدر و مادر شدن داشته باشند.»

«با اعمال این تغییرات، گام بزرگی به جلو برخواهیم داشت؛ نه فقط در دادن آزادی بیشتر به افراد در باروری، بلکه در برقراری برابری در این زمینه.»

جولیا چِین، رئیس نهاد باروری انسانی و جنین‌شناسی، ضمن استقبال از این تغییرات، گفت که این تحولات «موجب هماهنگ شدن قانون با پیشرفت‌های علمی، تحولات جامعه نوین، و تغییرات دیدگاه افراد نسبت به باروری» خواهد شد.

خانم چین گفت: «هر تصمیمی برای ذخیره یا نگهداری از تخمک، اسپرم، یا جنین، تصمیمی مهم است و هرکس می‌خواهد چنین کند، باید از فرایند کار اطلاع کامل داشته باشد؛ از جمله این که بداند بهترین زمان منجمد کردن چه وقت است و احتمال موفقیت در استفاده از این مواد برای فرزندآوری در آینده چقدر است.»

«قوانین جدید باید واضح باشد و باید زمان کافی به مراکز درمان ناباروری بدهیم تا فرایندها را به‌روز کنند و بدان ترتیب، هم بتوانند تغییرات را به بهترین شکل اعمال کنند و هم به بیماران اطلاعات کامل بدهند تا بتوانند با دید کاملاً باز انتخاب کنند.»

در سال ۲۰۱۵، در استرالیا پسربچه‌ای با استفاده از اسپرمی که پدرش ۲۳ سال پیش در سن ۱۵ سالگی منجمد کرده بود، به دنیا آمد. این پدر پس از آن سن به دلیل ابتلا به لنفوم هاجکین تحت شیمی‌درمانی قرار گرفته بود که منجر به ناباروری‌اش شده بود.

راج ماتور، رئیس انجمن باروری بریتانیا که از مذاکره‌کنندگان برای روزآوری این قانون بوده است، گفت که این تغییرات «موجب هماهنگی قانون بریتانیا با شواهد علمی در مورد ایمنی و ذخیره این مواد می‌شود و از حق همه افراد و زوج‌ها برای تصمیم‌گیری در زمینه باروری خود حفاظت می‌کند.»

لرد بتل، وزیر نوآوری بریتانیا، گفت: «امروزه مردم در سراسر بریتانیا تشکیل خانواده را به سنین بالاتر موکول می‌کنند و روز به روز بر تعداد افرادی افزوده می‌شود که تصمیم به انجماد تخمک، اسپرم، و جنین می‌گیرند تا بعداً بتوانند بچه‌دار شوند. این امر دلایل زیادی دارد، برفرض، هنوز آماده نیستند یا نمی‌توانند بچه‌دار شوند، یا به دلیل بیماری در سن کم نابارور می‌شوند.»

«افرادی که خواهان فرزندآوری هستند، نباید تحت فشار زمانی برای تصمیم به این کار باشند و این تغییرات مهم در زمان‌بندی ذخیره این مواد، دست افراد را در تصمیم‌گیری برای آینده‌شان بازتر می‌گذارد و آن‌ها را از فشار مهلت ده ساله برای تصمیم‌گیری می‌رهاند.»

© The Independent