آمریکا و اروپا حمله راکتی اربیل را محکوم کردند؛ مساله مداخله ایران باید حل شود

آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا در بیانیه مشترکی حمله راکتی به نیروهای آمریکایی را محکوم کردند

تحمع نیروهای امنیتی کردستان عراق، در پی حمله راکتی به نیروهای آمریکایی - SAFIN HAMED / AFP

یک روز پس از حمله راکتی گسترده در اربیل عراق، نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل گفت که ایجاد بستر مناسب برای برگزاری انتخابات عراق، نیازمند مقابله با شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، نقش بی‌ثبات کننده ایران و عناصر باقی‌مانده از داعش است.

ریچارد میلز گفت که یکی از مهم‌ترین موانع ایجاد فضای مناسب برای برگزاری انتخابات صلح‌آمیز و فراگیر در عراق، حضور شبه نظامیان مسلح، افراط‌گرایان خشن و غارتگران است. این گروه‌ها اعتماد عمومی به دولت و انتخابات اکتبر ۲۰۲۱ را تضعیف می‌کنند. آنها شهروندان عراقی را می‌کشند و عراق را از رفاه اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی محروم می‌کنند. در این شرایط هیچ‌کس مصون نیست.

در پی حمله راکتی روز دوشنبه به مقر استقرار نیروهای آمریکایی در اربیل، دیپلمات‌های ارشد کشورهای ایالات متحده، فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا، روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک، حمله موشکی به شمال عراق را که منجر به کشته‌شدن یک پیمانکار غیرنظامی و زخمی شدن یکی از نیروهای ایالات متحده شد را قویاً محکوم کردند. در بیانیه منتشر شده که نام آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه ، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان، لوئیجی دی مایو وزیر امور خارجه ایتالیا و دومنیک راب وزیر خارجه انگلیس در زیر آن وجود دارد، آمده است: «دولت های ما با هم از تحقیقات دولت عراق در مورد این حمله با هدف پاسخگویی مسئولین پشتیبانی خواهند كرد.»

برخی این حمله را به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران نسبت داده‌اند، اما مقامات تهران این اتهام را رد کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته میلر، دولت جو بایدن متعهد است که یک شریک قابل‌اعتماد برای عراق خواهد بود . وی گفت: «از اولویت‌های اصلی ایالات متحده، جلوگیری از احیای داعش و تلاش در جهت ایجاد ثبات در عراق، است تا حاکمیت خود را در برابر دشمنان داخلی و خارجی اعمال کند . برای ایالات متحده این به معنای حمایت از تلاش‌های عراق برای برگزاری انتخابات معتبر فراگیر و مسالمت‌آمیز است.»

به گزارش رویترز، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور عراق، در همان جلسه روز سه‌شنبه به اعضای شورای امنیت گفت: «چنین تلاش‌های بی‌ثبات کننده‌ای باعث افزایش تنش‌ها شده و ثبات عراق را تهدید می‌کند. همکاری نزدیک بین بغداد و اربیل، برای محاکمه متهمان، اکنون از بیشترین اهمیت برخوردار است.»

حمله موشکی روز دوشنبه به نیروهای تحت امر ایالات متحده در شمال عراق، باعث کشته‌شدن یک پیمانکار غیرنظامی و مجروح شدن یک سرباز آمریکایی شد. مسئولیت این حمله توسط گروهی که به گفته برخی مقامات عراقی با ایران ارتباط دارد، پذیرفته شد. ایالات متحده حدود ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در عراق دارد.

بیشتر از جهان