بزرگ‌ترین مرکز مبادله ارز کابل فعالیتش را از سرمی‌گیرد

به گفته صرافان سرای شهزاده، فعالیت آنان به بانک مرکزی وابسته است

سرای شهزاده، که به‌عنوان تنها مرجع غیردولتی مبادله ارز شناخته می‌شود، از روز ورود طالبان به کابل، مسدود شده است-عکس از خبر تازه افغانستان

بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد که فعالیت‌های بزرگ‌ترین مرکز مبادله ارز در کابل از روز شنبه آغاز می‌شود. سرای شهزاده، که به‌عنوان تنها مرجع غیردولتی مبادله ارز شناخته می‌شود، از روز ورود طالبان به کابل، مسدود شده است. مسئولان اتحادیه صرافان افغانستان می‌گویند به‌دلیل توقف فعالیت بانک مرکزی، آنان فعالیت خود را به‌صورت موقت به حالت تعلیق درآوردند.

اما بانک مرکزی فعالیت‌های خود را از هفته گذشته آغاز کرد. با این حال، مرکز مبادله ارز شهزاده تا روز پنجشنبه ۱۱ شهریور، باز نشد. به گفته مسئولان اتحادیه صرافان افغانستان، هرچند بانک مرکزی فعالیت‌های خود را از سر گرفته است، به‌دلیل نبود نقدینگی در بانک مرکزی، این بانک توان پوشش فعالیت‌های ارزی را ندارد. از سوی دیگر، بانک‌های خصوصی افغانستان نیز با شکایت از انتقال نیافتن پول این بانک‌های خصوصی به بانک‌ها، گفتند دلیل رسیدگی نشدن به مشتریان کمبود پول در بانک مرکزی است. با این حال، بانک مرکزی افغانستان اکنون اعلام کرده است همه مشکلات موجود بر سر راه فعالیت‌های بانکی حل شده است و بانک‌های خصوصی باید تمامی نمایندگی‌هایشان را در سراسر افغانستان فعال کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالیت بانک‌های خصوصی و همچنین بازار مبادله ارز شهزاده به نحوه فعالیت بانک مرکزی بستگی دارد زیرا بانک‌های خصوصی هر روز موجودی‌شان را در صورتی که از دو میلیون دلار بیشتر شود، باید به بانک مرکزی بسپرند. مرکز مبادله ارز کابل نیز مستقیم به فعالیت بانک مرکزی وابسته است زیرا این بانک هر هفته مقداری ارز خارجی به بازار تزریق می‌کند. در نتیجه توقف فعالیت بانک مرکزی و مرکز مبادله ارز شهزاده، نرخ ارز خارجی در افغانستان به‌شدت بالا رفته است، چنان‌که نرخ یک دلار آمریکا که در روزهای قبل از سقوط کابل ۷۹ افغانی بود، حالا بین ۸۵ تا ۹۰ افغانی در نوسان است.

یکی دیگر از دلایل توقف فعالیت مرکز مبادله ارز در کابل، مسدود شدن کمک‌های خارجی نهادهای کمک‌رسان مانند بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و بانک توسعه آسیایی است. از سوی دیگر، دولت آمریکا نیز ذخیره ارزی دولت افغانستان به ارزش حدود ۱۰ میلیارد دلار را بلوکه کرده و این مسئله باعث شده است فعالیت بانکی در افغانستان با اختلال رو‌به‌رو شود.

با این حال، به نظر می‌رسد دولت آمریکا محدودیت‌های فعالیت‌های اقتصادی افغانستان را کاهش دهد. دولت آمریکا به‌تازگی به شرکت‌های انتقال پول دستور داده است تا حواله‌های شخصی از سراسر جهان به افغانستان را ارسال کنند و وسترن یونین، که بزرگ‌ترین شرکت حواله پول در جهان است، از روز پنجشنبه ۱۱ شهریور، فعالیت‌هایش را در افغانستان از سر گرفته است.

بیشتر از جهان