ترامپ ادعا کرد هوادار محیط زیست است

غیبت ترامپ در جلسات جی- ۷ و حمایت از بوریس جانسون و پوتین

Erin Schaff / POOL / AFP

جمهوری‌خواهان ادعا می‌کنند که به رغم غیبت ترامپ از جلسه مهمی درباره تغییرات اقلیمی، او طرفدار محیط زیست است.

دونالد ترامپ آخرهفته پر حرف و حدیثی را در نشست کشورهای صنعتی بزرگ، موسوم به جی-۷ در فرانسه پشت سر گذاشت. ترامپ در صدر خبرهای رسانه‌ها بود، از جنگ تجاری‌اش با چین تا تغییرات اقلیمی و علاقه درازمدتش به بازگرداندن روسیه به گروه هفت.

رئیس جمهور آمریکا، آخرین حضور بین‌المللی‌اش را – که خودش «موفق» و سرشار از «وحدت عظیم» توصیف می‌کند – با یک نشست خبری طولانی به پایان رساند. نشستی که در آن به باراک اوباما حمله کرد، ستایش فراوانی نثار بوریس جانسون کرد و از بازگرداندن ولادیمیر پوتین به گروه جی-۷ دفاع کرد.

وی در‌ جایی حتی ادعا کرد که خودش هوادار محیط زیست است، چون وقتی صاحب کسب و کار در بخش خصوصی بوده و به ناچار از مقررات زیست محیطی پیروی می‌کرده است. مقرراتی که خودش در مقام رئیس جمهور، برای حذفشان فشار زیادی آورده است.

ترامپ در پاسخ به پرسشی در‌باره جنگ تجاری جاری میان آمریکا و چین گفت: «اعتقاد دارد که همتایانش در پکن خواهان رسیدن به توافق‌اند».

او گفت: «چین می‌خواهد توافق کند و این را به رئیس جمهوری ژی (شین پینگ) که برایش احترام زیادی  قائلم گفتم. دیروز با تاکید به او گفتم: «ببین، شما سالی 500 میلیارد دلار (410 میلیون پوند) در می‌آورید و مالکیت معنوی ما را می‌دزدید... نمی‌توانیم به توافق 50-50 برسیم».

او درباره توافقی بالقوه افزود:‌ «اگر توافق بهتری نباشد، من معامله نخواهم کرد».

در این نشست خبری، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، به حضار گفت که مطمئن است ‌می‌توان به توافق هسته‌ای جدیدی با ایران رسید. ترامپ، آمریکا را از توافقی که غنی‌سازی اورانیوم در ایران را محدود می‌کند، خارج کرد.

مکرون اعلام کرد که حضور غیرمنتظره روز شنبه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در حاشیه نشست بیاریتز، کمکی است به زمینه‌سازی برای گفتگوهای بالقوه میان ترامپ و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در هفته‌های آینده؛ پیشنهادی که ترامپ مخالفتی با آن ندارد: «اگر شرایط درست باشد، حتما با این پیشنهاد موافقت می‌کنم».

یک روز پیش از آن، ترامپ با غیبت از جلسه‌ای درباره تغییرات اقلیمی و جلسه دیگری درباره آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون، توجه رسانه‌ها را جلب کرد.

او بعدا گفت که دلیل غیبتش این بود که با آنگلا مرکل دیدار داشته و ظاهرا در پاسخ خبرنگاران ادعا کرد که جلسه‌ها هنوز برگزار نشده‌اند، در حالی که کمی پیش به پایان رسیده بود.

جلسات مربوط به وضع اضطراری تغییرات اقلیمی، در کانون نشست جی-۷ قرار داشت و گزارش ها از آمریکا حاکی از آن بود که دستیاران ترامپ حس می‌کردند مکرون به این دلیل روی مساله تغییرات اقلیمی تمرکز کرده تا آبروی رئیس جمهور آمریکا را ببرد.

 مکرون در طول نشست گفت که آمازون «ریه‌های» زمین است و ادعا کرد که رهبران جهان متعهد شده‌اند چگونگی کمک به حل این بحران را بررسی کنند.

 ترامپ همچنین از تلاش دولتش برای حفاری نفت در مناطق وسیعی از آمریکا که قبلا حفاری در آن ممنوع بود، دفاع کرد.

 ترامپ گفت:‌ «به نظر من ایالات متحده ثروت عظیمی دارد. این ثروت زیر پای ماست. حالا من این ثروت را زنده کرده‌ام». او اضافه کرد که ثروت آمریکا را صرف «خواب و خیال‌هایی» مثل توربین‌های بادی نخواهد کرد.

آقای ترامپ همچنین دوباره بر پیشنهاد خود مبنی بر میزبانی نشست بعدی جی-۷ در مجتمع تفریحی خود موسوم به «ترامپ دورال ریزورت» در میامی تاکید کرد. هر چند برخی رسانه‌ها از او پرسیدند چطور می‌تواند به مردم آمریکا اطمینان دهد که از ریاست جمهوری‌اش نفع شخصی نمی‌برد.

 ترامپ گفت: «من پول در نمی‌آورم. به پول در آوردن هیچ اهمیتی نمی‌ دهم». او گفت که احتمالا در طول دوره ریاست جمهوری‌اش بین 3 تا 5 میلیارد دلار (4/2 تا 4 میلیارد پوند) زیان خواهد کرد.

ولی با این حال، از مجمتع تفریحی‌اش تعریف کرد:‌ «در دورال، یک سری ساختمان خیلی باشکوه داریم. ما به آنها می‌گوییم "ویلایی". سالن‌های کنفرانس معرکه‌ای داریم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent