پایان ماموریت ۲۰ ساله افغانستان؛ امور دیپلماتیک آمریکا از کابل به دوحه منتقل می‌شود

آنتونی بلینکن سرفصل‌های اقدامات آتی آمریکا درباره افغانستان را اعلام کرد

کریس داناهیو، فرمانده لشکر ۸۲ نیروی هوایی، آخرین نظامی آمریکایی که از کابل خارج شد- تصویر از حساب توییتر وزارت دفاع آمریکا @DeptofDefense

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به‌طور رسمی اعلام کرد که پس از نزدیک به ۲۰ سال درگیری، ماموریت نظامی آن کشور در افغانستان به پایان رسید. به‌ گفته او ماموریت دیپلماتیک آمریکا در افغانستان نیز به دوحه، پایتخت قطر، منتقل می‌شود.

وزیر خارجه ایالات متحده روز دوشنبه، هشتم شهریورماه، پس از خروج آخرین هواپیمای نظامی آمریکا از فرودگاه بین‌المللی کابل، اعلام کرد که  آن کشور بیش از ۱۲۳هزار نظامی آمریکایی و شهروند غیرنظامی را از افغانستان خارج کرده است.

پنتاگون نیز ساعتی پیش از آن با اعلام خروج آخرین سرباز آمریکایی از افغانستان، پایان ماموریت نظامی در آن کشور را اعلام کرد. وزارت دفاع آمریکا در حساب توییتر خود نوشت: «آخرین سرباز آمریکایی درحال ترک افغانستان: ژنرال کریس داناهیو، فرمانده لشکر ۸۲ نیروی هوایی آمریکا، ۳۰ اوت ۲۰۲۱ سوار هواپیمای سی-۱۷ نیروی هوایی آمریکا شد و به عملیات ایالات متحده در کابل پایان داد.»

بلینکن در سخنان خود، عملیات تخلیه افراد از افغانستان را در وضعیت بسیار چالش‌برانگیز آن کشور، یک «شاهکار فوق‌العاده تدارکاتی» دانست و افزود: «این یک مسئولیت عظیم نظامی، دیپلماتیک و بشردوستانه و یکی از دشوارترین موارد در تاریخ ملت ما بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او در عملیات تخلیه بیش از شش‌هزار شهروند ایالات متحده از افغانستان خارج شده‌اند، اما براساس برآوردها هنوز بین یک‌صد تا ۲۰۰ آمریکایی در آنجا مانده‌اند که خواستار خروج از آن کشورند. بلینکن گفت که بسیاری از این افراد تابعیت دوگانه دارند و خانواده‌هایشان در افغانستان‌اند که به آن‌ها کمک خواهیم کرد.  

وزیر خارجه آمریکا گفت: «اکنون پروازهای نظامی آمریکا به پایان رسیده و نیروهای ما افغانستان را ترک کرده اند. فصل جدیدی از تعامل آمریکا با افغانستان آغاز شده است.» او افزود: «ماموریت نظامی به پایان رسید و ماموریت دیپلماتیک جدیدی آغاز شده است.»

بلینکن در سخنان خود، دستورکار آمریکا برای ادامه تعامل با کشور افغانستان را در هفت مورد خلاصه کرد:

۱) مستقر کردن گروه جدیدی از دیپلمات‌ها در دوحه قطر

۲) کمک به اتباع آمریکایی و خارجی برای خروج از افغانستان

۳) پایبند نگه داشتن طالبان به تعهدشان درمورد خروج آزادانه افغان‌ها از آن کشور

۴) تلاش برای اطمینان از بازگشایی فرودگاه غیرنظامی کابل و انجام چند پرواز چارتر روزانه برای خروج افراد از افغانستان 

۵) تمرکز بر تدابیر مستمر ضدتروریستی و پایبند نگه‌داشتن طالبان به جلوگیری از حضور گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش خراسان در افغانستان  

۶) پیگیری ارائه کمک‌های بشردوستانه ازطریق نهادهای زیر نظر سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیردولتی

۷) همکاری با شرکا و متحدان آمریکا برای دستیابی به اهداف دیپلماتیک

وزیر خارجه آمریکا در توضیح مورد اول، اعلام کرد که به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی در افغانستان، مدیریت عملیات دیپلماتیک آمریکا در افغانستان، از کابل به دوحه، پایتخت قطر، منتقل خواهد شد. او گفت: «ما از این جایگاه در دوحه برای مدیریت دیپلماسی خود با افغانستان ازجمله در امور کنسولی، اداره کمک‌های بشردوستانه و همکاری با متحدان خود استفاده خواهیم کرد.»

به گفته او ماموریت دیپلماتیک جدید در دوحه زیر نظر ایان جی. مک‌کری، خواهد بود که در طول یک سال گذشته نیز به‌عنوان معاون سفیر ایالات متحده در افغانستان فعالیت کرده است. 

آنتونی بلینکن در ادامه سخنان خود، تاکید کرد که طالبان درصورت پایبندی به تعهدهایی که پس از تصرف کابل در برابر جامعه بین‌المللی برعهده گرفته است، می‌تواند از حمایت آمریکا برخوردار شود. او با اشاره به تلاش طالبان برای کسب مشروعیت و حمایت بین‌المللی، لازمه دستیابی به آن را «رعایت وظایف و تعهدهایی که در رابطه با آزادی سفر و احترام به حقوق اساسی مردم افغانستان ازجمله زنان و اقلیت‌ها برعهده گرفته‌اند» عنوان کرد.