عفو بین‌الملل: تصاویر منتشر شده نوک کوه یخ شکنجه در ایران است

سازمان عفو بین‌الملل از جمهوری اسلامی ایران خواست اجازه بازرسی ناظران بین‌المللی از زندان‌های این کشور را صادر کند

عفو بین‌الملل اعلام کرد تصاویر ویدیویی منتشر شده از زندان اوین، ظلم علیه زندانیان و سوءاستفاده وحشتناک از آنان را نشان می‌دهد و یادآور این است که مسئولان زندان‌ها در ایران با وجود رفتارهای غیرانسانی و ظالمانه با زندانیان و شکنجه کردن آنان، مجازات نمی‌شوند.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که تجزیه و تحلیل ۱۶ ویدیوی لو رفته از زندان اوین تهران شواهد تکان‌دهنده‌ای را از ضرب‌وشتم، آزار جنسی، بی‌توجهی عمدی و بدرفتاری با زندانیان نیازمند به مراقبت‌های درمانی ارائه می‌دهد. 

در این بیانیه همچنین درباره ازدحام موجود در زندان‌های جمعی و شرایط بی‌رحمانه و غیرانسانی سلول‌های انفرادی ابراز نگرانی شده‌ است.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه (۳ شهریور) منتشر کرد، ویدیو‌های منتشر شده را تنها نمایی از ظلم مداوم در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: «سوءاستفاده‌هایی که در این ویدیوها دیده می‌شود، تنها نوک کوه یخ شکنجه در ایران است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عفو بین‌الملل با بیان اینکه دیدن آنچه داخل زندان اوین می‌گذرد، تکان‌دهنده است، به شکنجه زندانیان پشت میله‌های زندان اشاره کرد و نوشت: «مقام‌های امنیتی به دور از چشم مردم، مردان، زنان و کودکان را به ویژه هنگام بازجویی در بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و واحد تحقیقات پلیس شکنجه و با آنان بدرفتاری می‌کنند.»

در این گزارش از شلاق، شوک الکتریکی، اعدام‌های ساختگی، غرق مصنوعی، خشونت جنسی، تعلیق، تغذیه اجباری با مواد شیمیایی و محرومیت عمدی از مراقبت‌های پزشکی به عنوان مواردی از روش‌های شکنجه در ایران نام برده شده است.

روز یکشنبه ۲۲ اوت (۳۱مرداد) رسانه‌های فارسی‌زبان و مستقل خارج از ایران ویدیوهایی را از داخل زندان اوین منتشر کردند. این ویدیوها را گروهی به نام «عدالت علی» از طریق هک کردن دوربین‌های امنیتی داخل زندان اوین به دست آورده بودند. مقام‌های ارشد ایران صحت تصاویر منتشر شده را تایید کرده‌اند.

محمدمهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌های ایران، در توییتی اعلام کرد مسئولیت «رفتارهای غیرقابل قبول» در فیلم‌ها را می‌پذیرد و قول داد که از «تکرار چنین فجایع تلخی» جلوگیری کند. روز سه‌شنبه (۲ شهریور) غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، نیز به دادستان کل ایران دستور داد تا موضوع را بررسی کند.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل آمده است شکنجه و بدرفتاری به طور نظام‌مند در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های ایران رواج دارد و با وجود عذرخواهی مختصر و وعده‌های کلی، رسیدگی به بحران شکنجه نظام‌مند در ایران بعید است.

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرده است که مقام‌های ایران اگر می‌خواهند اثبات کنند که وعده‌هایشان برای پاسخگویی پوچ نیست، باید به‌سرعت اجازه دهند که ناظران بین‌المللی و گزارشگران ویژه سازمان ملل از زندان‌های ایران بازرسی و شرایط آن‌ها را براساس استانداردهای جهانی بررسی کنند.