حمله احتمالی اسرائیل به حزب‌الله

تلاش‌های نافرجام «حریری» برای رفع تحریم‌های آمریکا از حز‌ب‌الله

عکس از ایندیپندنت عربی

تلاش‌های سعد حریری، نخست وزیر لبنان، برای متقاعد کردن آمریکا در برداشتن تحریم‌ها از حزب‌الله و هم‌پیمانانش به شکست انجامیده است.  به گفته یک منبع دیپلماتیک، دفاع از حزب‌الله در دولت آمریکا، به یک امر محال تبدیل شده است. منبع یاد شده می‌افزاید که تحریم‌های آمریکا جریان دارد و قرار است کنگره پس از تعطیلات تابستانی در اوایل سپتامبر آینده، از دولت آمریکا بخواهد که این تحریم‌ها را تجدید کند. گفته می‌شود، این بار تحریم‌ها هم‌پیمانان مسیحی حزب‌الله را نیز شامل خواهد شد؛ چرا که آمریکایی‌ها، از این پس تحریم‌ها را بر اساس همکاری با حزب‌الله و ایران، وضع خواهند کرد نه بر مبنای دینی و مذهبی.

منابع دیپلماتیک فاش کرده‌اند که سعد حریری تلاش کرده تا آمریکایی‌ها را قانع کند که تحریم‌ها را بردارند و درعوض وی تعهد می‌دهد که خط پیش نهادی میانجی آمریکا برای ترسیم مرزهای آبی میان لبنان و اسرائیل، معروف به «خط هوف» را پذیرفته، کار میانجی آمریکایی در این خصوص را تسهیل خواهد کرد، اما آمریکایی‌ها این پیشنهاد را نپذیرفته و خاطر نشان کردند که تحریم‌ها هیچ ربطی با این موضوع ندارد.

انواع تحریم‌ها

تحریم‌های آمریکا بر ضد حزب‌الله به سه نوع تقسیم می‌شود: تحریم‌های مالی، تحریم‌های رفتاری و تحریم‌های معنوی.

تحریم‌های مالی: معلوم است که حزب‌الله تعاملی با بانک‌ها ندارد و هیچ نوع عملیات بانکی علنی انجام نمی‌دهد. اما از آنجا که نظام مالی جهان به بانک‌های آمریکا وصل است، آمریکا می‌تواند هر عملیات بانکی را از آغاز تا انجام ردیابی و شناسایی کند. از این جهت تحریم‌های آمریکا، می‌تواند شامل بازرگانانی شود که پول‌های حزب‌الله را انتقال می‌دهند، یا در کارهای مالی آن تسهیلات می‌آورند.

لازم به یادآوری است که پس از ماجرای بانک کانادایی- لبنانی و تحریم‌ آن توسط آمریکا، بانک‌های لبنانی، پیروی خود را از مقررات وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کردند و بعد از آن در همه شاخه‌های بانک‌ها چه کوچک و چه بزرگ، یک نفر مسئول مالی منصوب شد، تا نام‌های مشکوک را رد یابی کند.

تحریم رفتاری: براساس این نوع تحریم‌ها، آمریکا کسانی که را که شامل آن شوند، از سفر به آمریکا و به هر کشور دیگری که به مقررات آمریکا در این بخش متعهد است، منع می‌کند و سفارت‌خانه‌های این کشور‌ها از دادن روادید سفر به این اشخاص، خودداری می‌کنند. چنان‌چه در این اواخر، با وئام وهاب وزیر سابق و نزدیک به حزب‌الله و رژیم سوریه، چنین کاری صورت گرفت. قبل از آن وزیر سابق میشل سلامه که در انتقال مواد انفجاری به لبنان برای ترور شخصیت‌های مسیحی و مسلمان، با رژیم سوریه همکاری کرده بود و به ۱۱ سال زندان محکوم شده بود، نیز به همین سرنوشت دچار شده بود.

البته تحریم‌های رفتاری آمریکا، بیشتر برهم‌پیمانان حزب‌الله قابل اجرا است تا اعضای آن که هیچ‌گاه تقاضایی برای ویزای آمریکا نمی‌دهند. 

تحریم معنوی: این نوع تحریم‌ها که هدف از آن صدمه زدن به شخصیت و پرستیژ اشخاص است، بیشتر بر سیاست‌مداران و بازرگانان مسیحی طرفدار حزب‌الله اثر گذار است، اما بر شخصیت‌های اعضای حزب هم بی اثر نیست. گفته می‌شود، یکی از نمایندگان حزب‌الله در پارلمان، اظهار کرده است که دو پسرش از دانشگاه‌های معتبر لبنان با نمرات بالا فارغ‌التحصیل شده‌اند، اما به خاطر عضویت پدرشان در حزب، نتوانسته‌اند در شرکت‌های دلخواه‌شان کار پیدا کنند و به پدرشان گفته‌اند، آیا ضروری بود که نماینده حزب‌الله شوی؟

احتمال حمله نظامی

بدون تردید تحریم‌های یاد شده، در چارچوب منازعه آمریکا و ایران، قرار می‌گیرد. آمریکا از دیر باز بر طرفداران ایران در منطقه به گونه‌های مختلف فشار وارد کرده و می‌کند؛ این فشار در عراق، اخیرا شکل نظامی به خود گرفت، چنان‌چه مراکز «حشد شعبی» مورد ضربات نظامی سخت و دردناکی قرار گرفت؛ در لبنان، هنوز فشارها، مالی و رفتاری و معنوی بوده است، اما احتمال تحول آن به نظامی، دور از ذهن  نیست.

این چیزی است که تازه برخی از مقامات لبنانی، از حلقه‌های رسمی فرانسوی شنیده‌اند که احتمال دارد جنگی ضد حزب‌الله به سرپرستی اسرائیل بهراه افتد. این موضوع را رئیس فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان، محمد رعد، مورد تأیید قرار داد. وی قبل از سفر سعد حریری به واشنگتن، در سخنرانی‌ای گفت: «ارتش اشغالگر اسرائیلی برای حمله به لبنان آماده می‌شود، اما نیروهای مقاومت نیز آماده دفاع هستند». پس از وی حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله، نیز اسرائیل را تهدید کرده گفت: «اگر به خاک ما حمله کنید، لشکرهایتان را منهدم می‌کنیم». درهمین راستا رئیس جمهور لبنان نیز از استراتژی دفاعی سخن به میان آورده است. به گفته وی با تحولاتی که در سیستم‌های دفاعی منطقه وارد شده، باید استراتژی دفاعی‌مان را بازنگری کنیم.

به‌رغم آنچه ذکر کردیم، بعضی‌ها براین باورند که ایالات متحده آمریکا و جامعه بین‌المللی، نیازمند ثبات و آرامش در لبنان هستند؛ چرا که بی ثباتی لبنان، کشور و منطقه را در جنگی فرو می‌برد که فرجام آن نامعلوم و غیرقابل پیش‌بینی است. حضور یک‌و‌نیم میلیون پناهنده سوری در سرزمین لبنان هم، مستلزم حفظ ثبات و آرامش در این کشور است.

پس آیا توجه و اهتمام جامعه جهانی بر ثبات لبنان، مانع از این خواهد شد که فشار مالی آمریکا، به فشار نظامی تبدیل شود؟ 

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه