امرالله صالح آمریکا را به باج‌خواهی در رابطه با مذاکره با طالبان متهم کرد

جامعه جهانی تعهد اخلاقی، سیاسی و حقوقی دارد که به مردم افغانستان کمک کند

امرالله صالح مسئولیت وضعیت وخیم افغانستان را با آمریکا دانست -

در حالی که رئیس جمهور پیشین افغانستان از کابل فرار کرده است، اما معاون سابق رئیس‌جمهور می‌گوید که می‌ماند و با طالبان می‌جنگد.

امرالله صالح از پنجشیر، محل تولد افسانه مقاومت در برابر اشغالگری، با ای بی سی نیوز صحبت می‌کرد که تنها ولایتی است که طالبان نتوانسته آن را تصرف کند. در کنار صالح، احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود معروف به شیر پنجشیر نیز حضور دارد.

آقای صالح در مورد وضعیت افغانستان گفت در زمانی که معاون رئیس جمهور بود، ایالات متحده بر دولت افغانستان فشار آورد تا با طالبان معامله کند. او تاکید کرد: «ما از سوی آمریکا تحت فشار بودیم.»

در فوریه سال گذشته (بهمن سال ۹۹) ، ایالات متحده با طالبان معاهده‌ای را امضا کرد که بر اساس آن طالبان تعهد کرد به تروریست‌های القاعده پناه ندهد و در مقابل زمان خروج آمریکا نیز مشخص شد. ایالات متحده متعهد شد که زندانیان طالبان را که در دست دولت افغانستان هستند را آزاد کند. این در حالی است که خود دولت طرف مذاکرات صلح نبود و در برابر آزادی ۵۰۰۰ زندانی طالبان مقاومت می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صالح در این مورد گفت: «به ما گفتند که این بخشی از توافق است و اگر شما این افراد را رها نکنید، ما کمک ها به شما و نیروهای شما را قطع می کنیم . کمک به غیرنظامیان و کمک های اقتصادی را قطع خواهیم کرد.»

او افزود: «ما فکر کردیم چون قدرت‌های جهانی در حال مذاکره هستند، آنها ضمانت‌های لازم برای اجرا و تأیید توافقی که با طالبان به دست می‌آورند را دریافت می‌کنند. ما تصور نمی‌کردیم که یک گروه تروریستی کل جامعه جهانی را فریب دهد و مردم افغانستان را به یک تراژدی غیرقابل تصور سوق دهد.»

در ماه‌های پس از امضای توافقنامه توسط ایالات متحده، طالبان حملات خود علیه نیروهای امنیت ملی افغانستان را افزایش داد و سرانجام، دولت افغانستان زندانیان مورد توافق را آزاد کرد که باعث شد طالبان به تصرف سرزمین در سراسر کشور ادامه دهند.

امرالله صالح تاکید کرد که خروج از افغانستان راهکار مواجهه با این مشکل نیست. وی تصریح کرد که خواهان بازگشت نیروهای غربی و اقدام نظامی بیشتر نیست، بلکه خواستار حمایت از مردمی است که سعی در فرار یا مقاومت در برابر طالبان دارند. 

او گفت که تنها افغان‌های حاضر در فرودگاه کابل نیستند که به حمایت خارجی نیاز دارند. متأسفانه، تمام رسانه‌ها بر روی آسفالت فرودگاه کابل متمرکز شده‌اند، اما این داستان تمام افغانستان نیست. جامعه جهانی تعهد اخلاقی، سیاسی و حقوقی دارد که نه فقط به کسانی که در فرودگاه هستند و مستقیماً به نیروهای ائتلاف خدمت می‌کنند، بلکه به مردم افغانستان کمک کند.

بیشتر از جهان