افزایش حضور زنان در بازار کار عربستان سعودی

بیش از ۵۱ هزار زن سعودی در سال ۲۰۲۰ به بازار کار پیوستند

  تا سال ۲۰۳۰ برای حدود یک میلیون زن شغل ایجاد می‌شود-Amer HILABI / AFP

عربستان سعودی در راستای رسیدن به برنامه «چشم‌انداز ۲۰۳۰» در نظر دارد آمار زنان شاغل را بالا ببرد.

بااینکه در چند سال گذشته قدم‌های بزرگی در رابطه با افزایش حضور زنان در بازار کار برداشته‌شده است و پیشرفت‌ها قابل‌مشاهده است، اما زمینه برای بهبود بیشتر وجود دارد تا زمانی که این تغییرات از یک برنامه آینده‌نگر به یک تحول پایدار و گسترده تبدیل شود.

ورود زنان به دفاتر کار در تمام رده‌های شغلی است و شامل هیئت‌مدیره شرکت‌ها نیز خواهد بود. عربستان سعودی در راه رسیدن به توسعه پایدار در چند سال گذشته با در نظر گرفتن اینکه بدون حضور زنان نمی‌توان به این هدف رسید، برابری جنسیتی را یکی از اهداف اصلی تلاش بهبود استانداردهای زیست‌محیطی، اجتماعی و حکمرانی کرده (ESG) است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی از چند سال قبل به این سو پذیرفته است که در نبود زنان در اجتماع و بازار کار، استعدادهای بزرگی به کار گرفته نشده‌اند.

 لیلاک احمد الصفادی، رئیس دانشگاه الکترونیکی عربستان (SEU) به گروه تجاری آکسفورد (OBG) گفت: «کارهای زیادی برای استفاده از این دارایی انجام می‌شود، زیرا توانمندسازی زنان هدف چشم‌انداز ۲۰۳۰ است.»

در سال‌های اخیر در این کشور مجموعه‌ای از اقدامات برای گسترش مشارکت اقتصادی زنان اجرا شده است. از اجازه رانندگی به زنان گرفته تا تغییرات در قانون کار و خانواده تا آزادی عمل بیشتری به زنان داده شود.

در نتیجه این اقدامات، بیش از ۵۱ هزار زن سعودی در سال ۲۰۲۰ به بازار کار پیوستند و قدم بعدی این است که تا سال ۲۰۳۰ برای حدود یک میلیون زن شغل ایجاد کند.

در گزارش بانک جهانی عربستان ۸۰ امتیاز از ۱۰۰ دارد، کمی کمتر از امارات متحده عربی و هم‌تراز با شیلی.

اقدامات جدید علاوه بر گسترش مشارکت در محل کار، بر روی کارآفرینی در بین زنان نیز متمرکز شده است.

ابراهیم الرشید، مدیرعامل بانک توسعه اجتماعی پادشاهی، به OBG گفت: «مشاغل خرد بخش هستند که اغلب نادیده گرفته می‌شوند، علی‌رغم ایجاد تأثیر مثبت اجتماعی-به ویژه در زمینه توانمندسازی اقتصادی زنان. بااین‌حال، عربستان سعودی به طور فزاینده‌ای به این بخش توجه می‌کند.»

تعداد کارآفرینان زن در عربستان در سال ۲۰۱۹، ۵۰ درصد افزایش یافته است.

۳۸ درصد فارغ‌التحصیلان عربستان سعودی را زنان تشکیل می‌دهند و در حال حاضر زنان جوان سعودی بیشتری برای ادامه تحصیلات علم، فناوری، مهندسی و ریاضی را انتخاب می‌کنند.

در برخی از زمینه‌ها این سهم بیشتر است. بر اساس گزارش یونسکو، ۵۹ درصد از دانشجویانی که در رشته کامپیوتر در عربستان سعودی ثبت‌نام کرده‌اند زن هستند، این در حالی است که در ایالات‌متحده و انگلیس به ترتیب ۱۴ و ۱۶ درصد است.

زمانی که خانم الصفادی در سال ۲۰۲۰ به مقام خود منصوب شد، اولین رئیس زن در یک دانشگاه آموزشی عربستان سعودی بود. او اگر چه این عنوان «اولین» را برای همیشه حفظ خواهد کرد اما با تغییرات پیش رو، تنها زنی نخواهد بود که در عربستان سعودی به ریاست دانشگاه رسیده است.

بیشتر از جهان