بمب‌گذار مسجد مینه‌سوتا می‌گوید زن است و سردرگمی جنسیتی او را به حمله سوق داد

امیلی کلر هاری از قاضی پرونده خواست تا هویت تراجنسیتی او را از نظر قانونی به رسمیت بشناسد

تخمین زده می‌شود که حدود ۱۵ هزار مسلمان عمدتا سومالیایی در مینه‌سوتا زندگی می‌کنند-KEREM YUCEL / AFP

طبق مدارک دادگاه، یک رهبر شبه‌نظامیان دست‌‌راستی که به دلیل بمب‌گذاری در مسجدی در ایالت مینه‌سوتا در سال ۲۰۱۷ با حبس ابد مواجه است، اکنون خود را «زن» معرفی می‌کند.

امیلی کلر هاری، رهبر ۵۰ ساله گروه «خرگوش سفید» است که سابقا با نام مایکل هاری شناخته می‌شد و ادعا می‌کند در زمانی که برای بمب‌گذاری مرکز اسلامی دارالفاروق محکوم شد، «ترکیبی از آشفتگی جنسیتی و اطلاعات کذب دست‌راستی» به «درگیری درونی» او دامن زده بود.

به گزارش نشریه استار تریبیون، او اکنون از قاضی پرونده خواسته است تا هویت تراجنسیتی او را از نظر قانونی به رسمیت بشناسد.

در مدارک رسمی دادگاه، شانون الکینز، وکیل خانم هاری، نوشت که او زندگی دوگانه‌ای داشته است و می‌خواسته سفری را به بانکوک و تایلند تدارک ببیند تا آنجا عمل تغییر جنسیت انجام دهد.

خانم الکینز نوشت: «او واقعا می‌خواست کاملا تغییر جنسیت دهد، ولی می‌دانست که از همه‌ او را طرد خواهند کرد. به همین دلیل خانم هاری همان زمانی که گروه نامنظمی از مبارزان راه آزادی یا شبه‌نظامیان را تاسیس می‌کرد و حرف از انجام عملیات در کوبا و ونزوئلا می‌زد، خود مخفیانه در اینترنت به دنبال «تغییر جنسیت»، «عمل تراجنسیتی» و «عمل بعد از تغییر جنسیت» می‌گشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم الکینز از داناوان فرانک، قاضی منطقه‌ای ایالات متحده، خواست به جای حبس ابد، مجازات بیش از ۳۰ سال حبس به خانم هاری ندهد.

در نوامبر ۲۰۲۰، هیات منصفه‌ای فدرال خانم هاری، یا در آن مقطع آقای هاری را محکوم کرد و او را در هر پنج اتهام مطرح شده در دادگاه درباره بمب‌گذاری مسجد، گناهکار دانست. او به تخریب ملکی به خاطر هویت مذهبی آن، مانع‌تراشی و جلوگیری قهری از انجام آزادانه آیینی مذهبی، توطئه برای ارتکاب جرایمی با آتش و مواد منفجره، استفاده از دستگاهی ویرانگر در جرمی خشن، و مالکیت دستگاهی ویرانگر و ثبت نشده، متهم شد.

چنان که در گزارش‌ها آمده است، در ۴ اوت خانم هاری شریک‌جرم‌های خود، یعنی جو موریس (۲۵ ساله) و مایکل مک‌ورتر (۳۱ ساله) را سوار یک وانت اجاره‌ای کرد. این سه نفر مسلسل‌های جنگی، پتکی سنگین، و یک بمب ۱۰ کیلویی با خود داشتند. تحت نظارت «مایکل هاری»، آقایان موریس و مک‌ورتر یکی از پنجره‌های مسجد را شکستند و حین برگزاری نماز صبح، بمب را به داخل دفتر امام جماعت انداختند.

طی محاکمه، آقای موریس و مک‌ورتر اقامه گناهکاری کردند و از شاهدان کلیدی محاکمه و محکومیت خانم هاری در نظر گرفته می‌شوند.

گرچه هیچ تلفاتی در آن انفجار گزارش نشد، حمله با بمب دست‌ساز جامعه مسلمانان را شوکه کرد و منجر به اعتراضاتی در سراسر ایالات متحده شد. گرچه مارک دیتون، فرماندار سابق مینه‌سوتا این حمله را «اقدامی تروریستی» معرفی و آن را محکوم کرد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت، و کاخ سفید، درباره آن سکوت اختیار کردند.

© The Independent

بیشتر از جهان