سفر کامالا هریس به «حیاط خلوت چین» خشم چینی‌ها را برانگیخت

برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی چین با انتقاد از زمان‌بندی سفر هریس، از او پرسیده‌اند چرا نمی‌رود از افغانستان دیدار کند

در جریان سفر کامالا هریس به جنوب شرق آسیا، اولین سخنرانی او در سنگاپور که بر تعهد آمریکا به این منطقه تاکید مجدد کرد، واکنش‌هایی در رسانه‌های اجتماعی چین برانگیخته است.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در مرحله اول خبرسازترین سفری است که تاکنون به آسیا داشته، و به گفته یکی از مقام‌های کاخ سفید، بر دفاع از قوانین بین‌المللی در دریای جنوبی چین، توسعه همکاری‌های امنیتی و تقویت رهبری منطقه‌ای آمریکا متمرکز است.

خانم هریس در اولین سخنرانی‌اش در این سفر، چین را آماج حمله قرار داد و پکن را به «قلدری و ارعاب» در دریای جنوبی چین متهم کرد، که سال‌هاست نقطه اوج تحکم و قاطعیت چین بوده است.

او روز سه‌شنبه ۲۴ اوت (۲ شهریور) در سنگاپور، در سخنانی برای تشریح دیدگاه دولت بایدن در مورد منطقه هند‌ـ‌‌آرام، گفت: «می‌دانیم که پکن به زورگویی، ارعاب و ادعا در مورد گستره وسیعی از دریای جنوبی چین ادامه می‌دهد.»

هریس در ادامه افزود: «اقدام‌های چین در راستای تداوم تضعیف نظام قانونمند و تهدید حاکمیت کشورها است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر یک‌هفته‌ای هریس تحت شعاع خروج شتابزده آمریکا از افغانستان قرار گرفته که بحرانی انسانی ایجاد کرده است همراه با صحنه‌هایی از هرج‌و‌مرج در فرودگاه کابل، پایتخت افغانستان، که مردم در تلاش‌اند از حکومت طالبان بگریزند.   

تعدادی از کاربران در رسانه‌های اجتماعی چین از سفر خانم هریس انتقاد کرده‌اند و ضمن زیر سوال بردن زمان‌بندی سفرش، از او پرسیده‌اند چرا در عوض نمی‌رود از افغانستان دیدار کند.

یک کاربر ویبو (Weibo) گفت: «چرا آمده است به حیاط خلوت چین؟» کاربری دیگر با حمله به آمریکا، گفت این کشور «در گذشته، قول‌های بی‌شماری داده که سر آن‌ها نمانده» و حالا معاون ریاست‌جمهوری در سفر است «تا دردسر درست کند و تخم نفاق بکارد».

وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین، دوشنبه ۲۳ اوت (اول شهریور) با اشاره به سفر خانم هریس، گفت: «چین همیشه معتقد است تعامل میان کشورها باید موجب گسترش اعتماد مشترک، صلح و ثبات منطقه و در سطح کلی، جهان شود.»

اما آقای وانگ در ادامه افزود کارهایی که آمریکا در افغانستان کرده «فریبکارانه و غیراخلاقی» بوده است و خواستار کمک به بازسازی این کشور شد.

او گفت: «ایالات متحده آمریکا ریشه و بزرگ‌ترین عامل خارجی مسئله افغانستان است. نمی‌تواند همین‌طوری فرار کند.»

خانم هریس دوشنبه ۲۳ اوت (اول شهریور) با حلیمه یعقوب، رئیس‌جمهوری سنگاپور، و لی هسین لونگ، نخست‌وزیر این کشور، دیدار کرد. دفتر معاون رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد در جریان این دیدار توافق‌هایی میان دو طرف صورت گرفته است، از جمله مبارزه با تهدیدهای سایبری، مقابله با تغییر اقلیم، توجه به همه‌گیری جهانی کووید‌ـ‌۱۹ و کاهش مشکلات زنجیره تامین.

سخنرانی هریس در راستای تحکیم تعهد آمریکا به حمایت از متحدانش در منطقه‌ای بوده است که برای دولت بایدن اهمیتی روزافزون پیدا کرده، به‌ویژه آنکه مقابله با نفوذ جهانی چین را در محور سیاست خارجی‌اش قرار داده است.

خانم هریس همچنین در سخنرانی‌اش در سنگاپور به‌دلیل اینکه به بحران افغانستان در پی خروج نیروهای آمریکا اشاره‌ای نکرده، با انتقاد مواجه شد. او فقط پس از اینکه نخست‌وزیر سنگاپور گفت اوضاع در کابل «مختل» شده است، بر تعهد آمریکا به خروج امن و بی‌خطر مردم تاکیدی کوتاه کرد.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست مطبوعاتی در سنگاپور گفت: «جای تردید نیست که در مورد آنچه رخ داده باید تحلیل و بررسی دقیق انجام شود و خواهد شد. اما در حال حاضر، جای تردید نیست که تمرکز ما باید روی تخلیه شهروندان آمریکایی، افغان‌هایی که با ما همکاری می‌کردند و گروه‌های آسیب‌پذیر افغانستان از جمله زنان و کودکان باشد.»

در حساب کاربری خانم هریس در توییتر آمده: معاون رئیس‌جمهوری [آمریکا]، کامالا هریس، در بخشی از دیدار کاری سه‌روزه‌اش از سنگاپور، در ایستانا (محل اقامت رئیس‌جمهوری سنگاپور) یک شاخه گل ارکیده هدیه گرفته است که آن را «ارکیده کامالا هریس» نامیده‌اند.

گزارش‌ بیشتر از خبرگزاری‌ها 

© The Independent