کرونا جان ۷۰۹ نفر دیگر را گرفت؛ سویه لامبدا در راه است؟

نزدیک به هشت هزار بیمار بدحال در بخش مراقبت‌ ویژه بیمارستان‌ها بستری شده‌اند

بنا بر آمار رسمی بیش از ۵۰ هزار بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند- Majid Asgaripour/WANA via REUTERS

در ۲۴ساعت منتهی به روز سه‌شنبه (۲شهریور)، بیش از ۴۰ هزار بیمار جدید شناسایی شدند و ۷۰۹ نفر جان خود را از دست دادند. شمار افرادی که در مدت ۲۴ ساعت گذشته به بستری شدن در بیمارستان‌ها نیاز پیدا کردند، از پنج هزار نفر هم فراتر رفته و این در حالی است که در این روز فقط ۵۷۲ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده است.

هم‌اکنون نزدیک به هشت هزار نفر از بیماران مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌ ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند و ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا که پیش‌تر کشورهای چین و روسیه را به «بدقولی» در ارسال محموله‌های واکسن متهم کرده بود، در اظهارنظر اخیر خود با تقدیر از کشور چین گفته است که نباید فراموش کنیم که در این شرایط، بیشترین واکسن را تاکنون چین به ما داده است. او آمریکا و «کشورهای سرمایه‌داری» را متهم کرد که واکسن‌های تولیدی را ابتدا خودشان استفاده کرده‌اند؛ این در حالی است که این علی خامنه‌ای بود که در دی‌ماه ۱۳۹۹ دستور منع واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی به کشور را صادر کرد.

علیرضا رئیسی که پیش‌تر اعلام کرده بود در خرداد و تیر ۱۴۰۰، بیش از ۱۴ میلیون نفر از جمعیت کشور واکسینه خواهند شد، در وعده‌ای جدید از واردات ۶۰ میلیون دوز واکسن به کشور تا پایان مهرماه خبر داده و گفته است که افراد بالای ۳۰ سال واکسینه خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئولان ایران در حالی برای واردات واکسن خیز برداشته‌اند که پیش‌تر اعلام کرده بودند با تولید واکسن برکت، ایران تا پاپیز ۱۴۰۰ به یکی از کشورهای تولیدکننده و صادرکننده واکسن کرونا تبدیل خواهد شد. گروه دارویی برکت که پیش از این ادعا کرده بود، تا پایان مرداد ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا تولید می‌کند، روز سه‌شنبه از تحویل سه میلیون دوز واکسن برکت به وزارت بهداشت خبر داد.

ناتوانی واکسن‌سازهای داخلی در عملی کردن وعده‌هایشان، برای مردم ایران خسارت‌های جبران‌ناپذیری در پی داشته است؛ به طوری که از دی‌ماه ۱۳۹۹ تاکنون، بنا بر آمار رسمی بیش از ۵۰ هزار بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست داده و بسیاری از خانواده‌ها سوگوار شده‌اند.

سویه لامبدا با قدرت سرایت ۲۰۰ برابری

در حالی که متخصصان معتقدند موج پنجم کرونا در ایران هنوز به اوج خود نرسیده و روند ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر بر اثر بیماری همچنان افزایشی است، برخی متخصصان درباره ورود سویه لامبدا به کشور هشدار داده‌اند. احمدرضا بهره‌مند، عضو هیئت علمی انستیتو پاستور، یکی از این متخصصان است که در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا درباره سویه لامبدا که ۲۰۰ برابر بیشتر مسری و در دنیا به ‌سرعت در حال پخش است، هشدار داده است. به گفته او، این سویه در اطفال بیماری ریوی به وجود می‌آورد  و ریه‌ آنان را تا دو ماه درگیر می‌کند.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، نیز با بیان اینکه سویه لامبدا به ۵۲ کشور جهان انتقال یافته است، گفت: «سرایت‌پذیری سویه لامبدا نسبت به دلتا بالاتر و واکسن‌گریزی آن بیشتر است.» او نیز ابتلای بیشتر کودکان به سویه لامبدا نسبت به دیگر سویه‌های ویروس کرونا را تایید کرده و گفته است: «ما باید مراقبت کنیم که این سویه جدید به کشور ما وارد نشود.»

با این حال احمدرضا بهره‌مند تنها راه کنترل بیماری و کاهش ابتلا را واکسیناسیون دانسته و گفته است: «وقتی شما ۷۰ درصد جامعه را واکسن می‌زنید، چون همه مقاومت دارند چرخه انتقال را می‌شکنید؛ یعنی با وجود اینکه این ویروس زنده و جهش‌یافته است، سرایت کم است و کم شدن انتقال یعنی کم شدن بیماری و به آن معنا است که شما از پاندمی (همه‌گیری جهانی) فرار می‌کنید و به اندمی (همه‌گیری بومی) می‌رسید. پس اگر به جای واکسیناسیون قطره‌ای،‌ واکسیناسیون گسترده انجام دهیم، چرخه انتقال کاهش می‌یابد.»

با وجود اهمیت واکسیناسیون عمومی، بنا بر اعلام وزارت بهداشت تاکنون حدود ۱۷ میلیون نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و شمار افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند، هنوز به هفت میلیون نفر نرسیده است. این در حالی است که برای رسیدن به مصونیت جمعی باید ۷۰ درصد جمعیت کشور به طور کامل واکسینه شوند.