رکورد تعداد مبتلایان به کرونا در ایران شکسته شد

۵۰ هزار بیمار جدید در یک روز

بیش از نیمی از فوت‌شدگان بعد از دستور علی خامنه‌ای مبنی بر منع واردات واکسن‌های معتبر جان باخته‌اند-Ali Hadadi asl/MEHR

پس از ثبت رکوردهای پی‌درپی آمار فوت‌شدگان مبتلایان به ویروس کرونا در شبانه‌روز منتهی به سه‌شنبه (۲۶ مرداد)، رکورد تعداد افراد مبتلا به این بیماری در یک روز هم شکسته شد؛ به طوری که بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، بیش ۵۰ هزار بیمار جدید در یک روز شناسایی شدند و ۶۲۵ شهروند ایرانی نیز جان خود را از دست دادند.

در همین بازه زمانی، بیش از پنج هزار بیمار هم در بیمارستان‌ها بستری شدند و بالغ بر هفت هزار و ۴۰۰ بیمار در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بستری‌اند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روند فزاینده ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در حالی است که تاکنون تقریبا ۱۶ میلیون نفر یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر با تزریق هر دو دوز واکسن، به طور کامل واکسینه شده‌اند.

براساس آمار رسمی، تاکنون بیش از ۹۹ هزار تن از شهروندان ایران به دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌اند و این در حالی است که گفته می‌شود آمار واقعی جان‌باختگان سه تا چهار برابر آمار رسمی است.

بیش از نیمی از فوت‌شدگان بعد از دی‌ماه ۱۳۹۹ و صدور دستور علی خامنه‌ای مبنی بر منع واردات واکسن‌های معتبر جان باخته‌اند.

ممنوعیت واردات واکسن کرونا به ایران با هدف ایجاد فرصت برای تولیدکنندگان داخلی واکسن انجام شد که در راس آن‌ها ستاد اجرایی فرمان امام قرار داشت. محمد مخبر که ریاست این ستاد را برعهده دارد و بارها برای تولید انبوه واکسن برکت قول داده، حالا در مقام معاون اول رئیس‌جمهور جدید وعده واردات واکسن را مطرح کرده است؛ وعده‌ای که غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر ابراهیم رئیسی نیز آن را تکرار کرده و هم‌زمان با شکسته شدن رکورد تعداد جان‌باختگان گفته است: «نیمه اول شهریور ۳۰ میلیون دوز واکسن وارد خواهیم کرد.»

غلامحسین اسماعیلی مدعی شده است که دولت برای رفع مشکلات «اراده و انگیزه جدی» دارد. به گزارش خبرگزاری ایسنا و به نقل از اسماعیلی، هم‌اکنون مراکز توزیع داروی ویروس کرونا در تهران به ۴۹۰ داروخانه و در کل کشور به دو هزار داروخانه افزایش پیدا کرده است.

اگر وعده رئیس دفتر ابراهیم رئیسی همچون وعده‌ مقام‌های دولت روحانی نباشد و واقعا تا نیمه اول شهریور ۳۰ میلیون دوز واکسن کرونا به کشور وارد شود، باز هم پیامدهای فاجعه‌بار کرونا در موج پنجم ادامه خواهد یافت چرا که در همین ۲۰ روز باقیمانده افراد زیادی مبتلا می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند و این در حالی است که در صورت دریافت واکسن در زمان مناسب می‌توانستند زنده بمانند.

عباس عبدی، روزنامه‌نگار، در یادداشتی در سایت خبری اعتماد آنلاین، «خوش‌بینی بیش از حد» به تولید واکسن داخلی را دلیل اصلی بحران به وجود آمده دانسته و با انتقاد از اقدام‌های نمایشی وزارت بهداشت، رسیدگی قضایی به «بی‌مسئولیتی آشکار» در قبال جان مردم را خواستار شده است.