پناهجویی ۳۸ ساله از روسیه تا ژاپن شنا کرد

برخی منابع می‌گویند این مرد بخشی از فاصله حدود ۲۰ کیلومتری را با قایق بادی طی کرده است

برخی منابع دیگر گفتند که آقای نوکارد بخش عمده سفر ۲۰ کیلومتری خود را با قایق بادی انجام داده و فقط بخش آخر را شنا کرده است- عکس تزئینی از AFP

یکی از شهروندان روسیه حدود ۲۰ کیلومتر از جزایر تحت مناقشه کوریل تا خاک ژاپن شنا کرد تا تقاضای پناهجویی سیاسی کند. رسانه‌های دولتی روسیه این خبر را در روز یکشنبه منتشر کردند. پیش از آن رسانه‌های ژاپنی خبر دستگیری این مرد در جزیره هوکایدوی ژاپن را منتشر کرده بودند. 

مقامات شهر يوژنو-کوریلسک گفتند این پناهجو از اهالی منطقه اورال روسیه بوده. دولت روسیه که می‌کوشد شهروندان بیشتری را تشویق به اسکان در جزایر کوریل کند، به او در جزیره کوناشیر زمین رایگان داده بود. این جزایر تحت کنترل روسیه هستند، اما ژاپن نیز مدعی مالکیت بر برخی آن‌ها است. 

خبرگزاری ریا نووستی روسیه به نقل از منبعی مطلع گفت که این شناگر ۳۸ ساله، واس فنیکس نوکارد نام دارد. او گفت: «به نظر می‌رسد او با لباس شنا به مقصد رسیده است. تنگه ۲۴ کیلومتری را با شنا طی کرده است.»‌

او افزود: «او سه سال در جزایر کوریل زندگی می‌کرد. هیچ‌جا کار نمی‌کرد. در روستای گولووینو زندگی می‌کرد، در چادری می‌خوابید و با هر کس که می‌دید، زندگی می‌کرد.»

مقامات شهرداری یوژنو-کوریلسک اما گفته‌اند که آن مرد مدتی رانندگی تراکتور و باربری می‌کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود که آقای نوکارد از یکی از دوستانش خواسته است که موتورسیکلتی را که از خودش به جای گذاشته است، بفروشد و پولش را برای او بفرستد. 

در گزارش‌ها گفته می‌شود که نوکارد در سال ۲۰۱۱ به علت انقضای ویزایش از ژاپن دیپورت شده است، و نیز سابقه دیپورت شدن از تایلند و جزیره بالی اندونزی را به اتهام جعل سند، نیز دارد.

برخی منابع دیگر گفتند که آقای نوکارد بخش عمده سفر ۲۰ کیلومتری خود را با قایق بادی انجام داده و فقط بخش آخر را شنا کرده است. 

طبق گزارش‌های منتشر شده، او به مرکز مهاجرت در شهر ساپورو برده شده است تا تصمیم گرفته شود که به او پناهجویی خواهند داد، یا به روسیه دیپورتش می‌کنند. 

ژاپن یکی از سخت‌ترین قوانین مهاجرت جهان را دارد و درخواست‌های پناهندگی را تنها در مواردی بسیار نادر می‌پذیرد.

مقامات کنسولگری روسیه در ساپورو گفتند که مقامات ژاپن به آن‌ها جزئیاتی در آن زمینه ارائه نکرده‌اند. 

این کنسولگری در فیس‌بوک نوشت: «به‌رغم جزئیات تازه‌ای که رسانه‌های ژاپن با اتکا به منابع خود در پلیس در مورد این ماجرا منتشر کرده‌اند، نهادهای رسمی ژاپن حاضر به ارائه اطلاعات رسمی به ما نیستند.»

به گفته پلیس روسیه، در خانه آن مرد پوسترهای ژاپنی پیدا شده است. مقامات محلی گفتند «او عاشق فرهنگ ژاپن» بوده است. 

هنوز معلوم نیست که آیا این فرد کنشگری سیاسی، مدنی، یا حقوق بشری هم بوده است یا خیر. 

در سال‌های گذشته شمار روزافزونی از کنشگران، روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر، و سیاستمداران اپوزیسیون از روسیه به اروپا یا آمریکا گریخته‌اند. 

جزایر کوریل در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم از سوی اتحاد شوروی از ژاپن گرفته شدند، اما توکیو همچنان آن‌ها را بخشی از خاک خود می‌داند و با نام «اراضی شمالی» از آن‌ها یاد می‌کند. همین اختلاف ارضی باعث شده است که ژاپن و روسیه هرگز معاهده‌ای رسمی برای پایان جنگ جهانی دوم امضا نکرده باشند. ده‌ها سال تلاش‌های دیپلماتیک هم تغییری در این وضعیت ایجاد نکرده است. 

رسانه‌های روسیه در سال ۲۰۱۹ برای تبلیغ برنامه موسوم به «هکتاری در شرق دور»، از آقای نوکارد نوشته بودند؛ فردی متولد شهر ایژوِسک در جمهوری اودمورتیا در ۱۰۰۰ کیلومتری شرق مسکو که پس از دریافت زمین رایگان، به جزایر کوریل نقل مکان کرد.

روزنامه مستقل «نووایا گازتا» در همان سال از علاقه نوکارد به فرهنگ ژاپنی و شرکت او در کلاس‌های زبان ژاپنی در شرق دور روسیه نوشته بود. 

کاتسونوبو کاتو، دبیر ارشد کابینه ژاپن، روز دوشنبه گفت دولتش «دست به اقدامات مناسب» در این مورد می‌زند. او جزئیات ورود این شهروند روسیه به ژاپن را تایید کرد.

بیشتر از جهان