تیلور سویفت: در مورد امتیاز سفید بودن، چیزی نمی‌دانستم

می‌خواهم درد و رنج سرچشمه گرفته از تاریخ را درک کنم

STEPHEN LOVEKIN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

تیلور سویفت توضیح داده است که به امتیاز سفید بودن‌اش آگاهی نداشته است، زیرا تا همین چندی پیش در مورد آن هرگز آموزش ندیده بود.

سوییفت در گفت‌وگو با گاردین، که بعد از سه سال و نیم نخستین مصاحبه‌اش در بریتانیا است، به این اتهام پاسخ داد که در کشمکش‌های گذشته‌اش با «کانیه وست» و «نیکی میناژ» از سابقه‌ي «تعدي به سفيدپوستان» سوءاستفاده كرده است.

سوييفت گفت: «در مورد اين كه چطور امتياز سفيد بودن سبب شد به آن فكر نكنم، خيلي چيزها ياد گرفتم. مي‌دانيد بچه كه بودم شناختي از اين موهبت نداشتم. هنوز هم سعي دارم روز به روز دانسته‌هایم در اين باره را بیشتر کنم که چه‌طور بتوانم به خاستگاه آدم‌ها توجه داشته باشم و درد و رنج سرچشمه گرفته از تاريخ را درك كنم؟»

سوييفت در همين مصاحبه گفت كه سابقه‌اش در موسيقي سبك كانتري و واكنش تند به اظهارات ضد جرج دبليو بوش «ديكسي چيكس» در سال ۲۰۰۳ سبب شده است تا از صحبت در مورد سياست پرهيز داشته باشد.

سوييفت گفت: «ريشه‌ي من در موسيقي كانتري است. هنرمند سبك كانتري كه باشي اولين چيزي كه در مغزت فرو مي‌كنند و از خودشان هم بپرسيد خواهند گفت اين است كه شبيه ديكسي چيكس نباشيد!... خودم شاهد بودم كه چطور فتيله را در حوزه‌ي موسيقي كانتري پايين كشيدند. جالب‌ترين گروه ما گروهي بود كه راجع به سياست حرف مي‌زد. به همين خاطر هم آن‌ها را به مرگ تهديد مي‌كردند. در نتيجه، مايه‌ي عبرت سايرين شدند به طوري كه بعد از آن‌ها، در كل تمام هنرمندان سبك كانتري با هر عنواني كه بگوييد فقط مي‌خواستند به هيچ وجه درگير سياست نشوند.»

سوييفت هم‌چنين در اين مصاحبه گفت كه از ديرباز احساس مي‌كرده است كه از محيط سياست غافل بوده است. او گفت: «دانش كافي نداشتم چون آن‌طور كه فکر می‌کردم ضروری است در آموختن موضوعات سياسي سعي و تلاش نكرده بودم» و برای همین با تهيه‌كننده‌ي بدنام «هاروي وينستاين» كه با وي در فيلم‌هاي «بخشنده» و «يك‌شانس» همكاري داشت هرگز رابطه‌ي چشم‌گيري نداشته است.

سوييفت گفت: «به هيچ‌وجه با هم دم‌خور نبوديم. اگر داستان‌هايش را شنيده باشيد به سراغ آن‌هايي مي‌رفت كه به نظرش ضعيف مي‌آمدند. انگار مي‌خواست اعمال قدرت كند. بنابراين نمي‌توانست سراغ من بيايد چون آن جور آدمي نبودم.»

«عاشق»، آلبوم جديد سوييفت كه ديروز منتشر شد، نقدهاي مثبتي به دنبال داشت و ايندیپندنت آن را «بازگشت تقريبي سوييفت قديمي» ناميده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent