سیل در ایالت تنسی آمریکا ۱۶ کشته بر جای گذاشت

وقوع سیل در ایالت تنسی و آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها را به تغییرات آب‌وهوایی مرتبط می‌دانند

بارش‌های شدید یک هفته‌ اخیر بر بسیاری از دیگر مناطق آمریکا در جنوب این کشور نیز تاثیر گذاشته است - AFP

باران شدید در ایالت تنسی آمریکا باعث شده سیل‌ مهیبی به راه بیفتد که تا این لحظه به کشته شدن دست‌کم ۱۶ نفر و مفقود شدن ۵۱ تن منجر شده است.

راب ادواردز، معاون رئیس دفتر کلانتر منطقه هامفریز که در بخش میانی این ایالت واقع شده، این ارقام را تایید کرده و گفته است که مقام‌های محلی در حال بررسی تک‌تک خانه‌ها در مناطق سیل‌زده این منطقه‌اند. هامفریز بافتی روستایی و حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد و در حدود ۱۱۵ کیلومتری غرب شهر بزرگ نشویل واقع شده است.

آقای ادواردز روز یکشنبه به نیویورک تایمز گفت: «تحولات به‌سرعت در جریان‌اند و چپ و راست آدم پیدا می‌کنیم.»

نهاد مدیریت بحران این منطقه نیز وارد عمل شده است.

بادی فریزیر، شهردار ویورلی که مرکز منطقه هامفریز است، صبح یکشنبه در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد که بررسی میزان خسارات به بار آمده ادامه دارد. او گفت تعداد خانه‌هایی که از بین رفته‌اند بسیار زیاد است و تاکید کرد که هیچ کس چنین رویدادی را پیش‌بینی نمی‌کرده است

شهر مک‌ایون که آن هم در منطقه هامفریز واقع است، روز شنبه بارشی به میزان ۴۳ سانتی‌متر ثبت کرده است. اداره ملی آب‌وهوای آمریکا در توییتر اعلام کرد که این میزان در تاریخ ایالت تنسی سابقه نداشته است. رکورد قبلی در سال ۱۹۸۲ در شهر میلان این ایالت ثبت شده که ۳۴.۵ سانتی‌متر بوده است.

آقای ادواردز روز شنبه اظهار داشت که قطع گسترده برق و دسترسی به شبکه تلفن‌ همراه باعث شده است جست‌وجو برای یافتن قربانیان سخت‌تر شود. او گفت واحدهای سیار که ماموریتشان راه‌اندازی دوباره شبکه تلفن‌ همراه است، از خارج این ایالت اعزام خواهند شد.

او افزود: «کلی جاده را از دست دادیم؛ هم راه‌های روستایی و هم بزرگراه‌های عمده. در کل ۲۸ سال سابقه‌ای که داشتم، این بدترین موردی است که دیدم.»

بارش‌های شدید یک هفته‌ اخیر بر بسیاری از دیگر مناطق آمریکا در جنوب این کشور نیز تاثیر گذاشته است. در ایالت کارولینای شمالی، طوفان موسوم به «فِرِد» و سیل‌هایی که از پی‌ آن جاری شدند، به ویرانی بسیاری از خانه‌ها و کشته شدن چهار نفر منجر شد. چهار نفر هم هنوز مفقودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره ملی آب‌وهوا صبح شنبه از بارش حدود ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متری در چهار منطقه ایالت تنسی خبر داده بود که به فاجعه کنونی منتهی شد. تا شب شنبه، به راه افتادن سیل‌های مرگبار در این ایالت را شاهد بودیم. در تلویزیون‌های محلی خانه‌هایی را می‌بینیم که تا سقف زیر آب رفته‌ و بزرگراه‌هایی که در آن‌ها کامیون‌ها و ماشین‌ها روی آب شناور شده‌اند.

گارد ملی تنسی نیز وارد عمل شده است تا به مردم کمک کند. بنا بر اعلام اداره مدیریت موارد اضطراری تنسی، حداقل چهار هزار و ۲۰۰ نفر برق ندارند. این اداره هشدار داده است که سیل در مناطق آسیب‌دیده «خطرناک و همچنان در حال ادامه» است و از ساکنان خواسته است از جاده‌ها دور بمانند، وسایل الکترونیک خود را شارژ کنند و اخبار را دنبال کنند. این اداره تاکید کرد که مردم نباید تلاش کنند از جاده‌ها یا پیاده‌روهای زیر سیل رفته عبور کنند.

شرکت تعاونی برق مریودر لوئیس اعلام کرد که وصل شدن مجدد برق و اینترنت در این منطقه چند روز طول می‌کشد. دفتر این شرکت در منطقه هامفریز زیر سیل رفته و تجهیزات و کامیون‌هایش به طور جدی آسیب‌ دیده‌اند. در ضمن زیر سیل رفتن جاده‌ها باعث شده است بسیاری از کارمندان این شرکت نتوانند سر کار حاضر شوند.

دبستان ویورلی در شهر ویورلی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که این مدرسه کاملا زیر سیل رفته است و از مردم خواست دعا کنند. در خبرهای این صفحه آمده است که دو زن با برخی اعضای خانواده‌شان در زمین ورزش این دبستان گیر افتاده‌ بودند. البته در همین صفحه خبر نجات آن‌ها هم کار شده است.

این سیل‌ها بخشی از موج آب‌وهوای پیش‌بینی‌ناپذیری‌اند است که کارشناسان آن را به تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش جهانی زمین مرتبط می‌دانند. نمونه دیگری از این موج، آتش‌سوزی‌هایی است که در نقاط مختلف جهان رخ داده است.

دود آتش‌سوزی‌های آمریکای شمالی به قدری گسترده بوده که حتی اقیانوس اطلس را هم درنوردیده و در کشورهای اروپایی همچون اسپانیا و پرتغال هم رویت شده است.

تصاویری که «اداره نظارت جوی کوپرنیکِ» اتحادیه اروپا گرفته است، نشان می‌دهد که دودهای آمریکایی به‌سوی شبه‌جزیره ایبری می‌روند و با خود میزان بسیار زیادی مونوکسید کربن را به همراه می‌آورند. این دودها فاصله هشت هزار کیلومتری کالیفرنیا تا اروپا را طی کرده‌ و حتی به بخش‌هایی از بریتانیا، فرانسه و بلژیک هم رسیده‌اند.

در حال حاضر حداقل ۱۰۰ آتش‌سوزی جنگلی بزرگ در غرب آمریکا همچنان ادامه دارد و ۲۰ هزار آتش‌نشان در حال مقابله با آن‌ها هستند. بزرگ‌ترین مورد، آتش‌سوزی تاریخی دیکسی در کالیفرنیا است که از اواسط ماه ژوییه آغاز شده است. هوای خشک و داغ و موج‌های گرمای امسال(۲۰۲۱) که نتیجه تغییرات آب‌وهوایی‌اند باعث شدند تا آتش‌سوزی‌ها از حالت معمولی بدتر باشند.

بر اساس تخمین‌های کنونی، دیکسی بیش از یک هزار و ۱۰۰ باب ساختمان را نابود کرده که از این میان، ۶۳۰ باب خانه‌های مسکونی بوده‌اند.

در سوی دیگر دنیا هم آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در برخی کشورهای ساحل مدیترانه همچون یونان، ترکیه و اسپانیا را شاهد بوده‌ایم. در جنوب فرانسه هم این اواخر آتش‌سوزی‌های مرگباری درگرفته است. در مناطق شمالی نظیر کانادا و بخش‌هایی از سیبری در روسیه هم جنگل‌ها آتش گرفته‌اند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد استشمام دود این آتش‌ها اثری منفی دارد و به‌خصوص می‌تواند عوارض ابتلا به ویروس کرونا را تشدید کند.

بیشتر از جهان