یک مقام ناتو: دست‌کم ۲۰ نفر در نزدیکی فرودگاه کابل کشته شده‌اند

«نیروهای ما از مناطق بیرونی فرودگاه کابل فاصله مشخصی را حفظ می‌کنند تا از وقوع هرگونه درگیری با طالبان جلوگیری شود»

سربازان آمریکایی کودکی روی دیوار فرودگاه کابل یک کودک را از جمعیت پشت دیوار تحویل می‌گیرند-OMAR HAIDIRI / COURTESY OF OMAR HAIDIRI / AFP

یکی از مقام‌های ناتو گفت که در هفته گذشته، حین تلاش افراد برای فرار با هواپیما از افغانستان بعد از تسخیر پایتخت به دست شورشیان طالبان، دست‌کم ۲۰ نفر نزدیک فرودگاه کابل کشته شده‌اند.

گزارش‌هایی از لگدکوب شدن و مصدومیت افراد در شلوغی‌ها منتشر شده که تا حدی به دلیل شلیک هوایی مبارزان طالبان برای کنترل جمعیت بوده است. این موضوع از وضعیت بغرنج و در مواردی مرگبار جاری در کابل حکایت دارد که هزاران نفر آنجا در تلاش برای یافتن پناهگاه‌اند؛ پیش از آنکه عملیات خروج هوایی افراد به پایان برسد.

وزارت دفاع بریتانیا وضعیت نابسامان فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای را پیش‌تر در روز یکشنبه ۲۲ اوت، تایید و اعلام کرده بود که با هجوم جمعیتی پرشمار که درصدد فرار از حکومت طالبان بودند، هفت نفر جان باختند.

بعد از آنکه گروه اسلام‌گرای طالبان در مدت کمی بیشتر از یک هفته توانست کنترل افغانستان را به دست بگیرد، کشورهای غربی با عجله در حال خارج کردن هزاران نفر از این کشورند.

این مقام بی‌نام ناتو که به شرط ناشناس ماندن با رویترز مصاحبه کرده، گفته است: «بحران جاری بیرون فرودگاه کابل تاسف‌برانگیز است. تمرکز ما روی خروج تمام خارجی‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن است.»

در هفته گذشته هر روز جمعیتی جلوی فرودگاه تجمع کرده که باعث شده است در اجرای عملیات ایالات متحده و سایر کشورها برای خارج کردن هزاران نفر از دیپلمات‌ها و شهروندانشان و همچنین تعداد بی‌شماری از افغان‌ها موانعی ایجاد شود.

این مقام ناتو گفت: «نیروهای ما از مناطق بیرونی فرودگاه کابل فاصله مشخصی را حفظ می‌کنند تا از وقوع هرگونه درگیری با طالبان جلوگیری شود.»

وزارت دفاع بریتانیا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «وضعیت منطقه به شدت دشوار و چالشی است ولی ما تمام سعی خود را خواهیم کرد تا وضعیت جاری را به ایمن‌ترین و امن‌ترین راه ممکن مدیریت کنیم. ما عمیقا به خانواده‌های هفت شهروند افغان که متاسفانه در ازدحام کابل جان باختند، تسلیت می‌گوییم.»

این در حالی است که بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، گفته است: «هیچ کشوری نمی‌تواند تمام افراد خود را از کشور خارج کند» و تاریخ تعیین شده ۳۱ اوت از طرف جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، هم تمام ماموریت نجات را زیر فشار زمانی بیشتری قرار می‌دهد.

این وزیر کابینه در نشریه میل آن ساندی نوشت: «اگر جدول زمان‌بندی ایالات متحده به همین منوال بماند ما هیچ زمانی برای از دست دادن نداریم تا بتوانیم بیشتر افرادی که منتظرند را از این کشور خارج کنیم. شاید آمریکاییان اجازه یابند بیشتر در کشور بمانند و در این صورت از حمایت کامل ما برخوردار خواهند بود.»

آقای والاس گفت روز شنبه «افراد پرشماری در فرودگاه بودند» که باعث شد بخش در کنترل ایالات متحده فعالیت خود را معلق کند.

لیسا ناندی، وزیر امور خارجه در سایه، گفت که نمایندگان حزب کارگر گزارش‌هایی مبنی بر «شلیک، ضرب و شتم و تجاوز» به افرادی که در فرودگاه منتظرند تا برای خروج خواسته شوند، دریافت کرده‌اند و در همین حال طالبان مسیر هتل بارون در این شهر را که از بسیاری از شهروندان بریتانیایی خواسته شده است برای انجام کارهای خروج خود به آنجا بروند، مسدود کرده است.

عملیات خروج وزارت دفاع با نام عملیات پیتینگ را یک هزار سرباز بریتانیایی انجام می‌دهند و از ۱۳ اوت توانسته‌اند حدود چهار هزار نفر را از افغانستان خارج کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان