«اشتیاق طالبان برای به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی، اهرم اعمال فشار است»

طالبان روز یکشنبه ۲۴ مرداد بعد از دو دهه دوباره قدرت را در افغانستان به دست گرفت

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل - JAVIER SORIANO / AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز پنجشنبه ۲۸ مرداد گفت اشتیاق طالبان برای به رسمیت شناخته شدن در عرصه بین‌المللی تنها اهرمی است که در اختیار دارد تا برای رعایت حقوق بشر و به ویژه حقوق زنان و تشکیل دولت فراگیر اعمال فشار کند.

همچنین آقای گوترش در مقر سازمان ملل در نیویورک به رسانه‌ها گفت مایل است شخصا با طالبان صحبت کند اما تاکید کرد «به شرط آنکه مشخص شود با چه کسی و به چه منظوری صحبت می‌کنم».

رییس سازمان ملل در جلسه غیرعلنی روز دوشنبه ۲۵ مرداد با ۱۵ عضو شورای امنیت همچنین اعلام کرد مقام‌های سازمان ملل با طالبان در رابطه نزدیک بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «جامعه بین‌الملل و همه اعضای شورای امنیت باید متحد باشند تا بتوانیم از تنها اهرم موجود استفاده کنیم و آن اشتیاق طالبان برای به رسمیت شناخته شدن است.»

طالبان روز یکشنبه ۲۴ مرداد بعد از دو دهه دوباره قدرت را در افغانستان به دست گرفت. اعتراض‌های متعددی علیه آن‌ها در مناطق مختلف کشور صورت گرفته است و در فرودگاه بین‌المللی کابل، پایتخت این کشور، هرج و مرج به وجود آمده و مردم مستاصل برای فرار از سلطه طالبان در آنجا گرد آمده‌اند.

آقای گوترش تاکید کرد: «باید حفظ ایمنی مردم در فرودگاه [بین‌المللی کابل] تضمین شود.»

 

تایمز اقتصادی ۲۰ اوت ۲۰۲۱ (۲۹ مرداد ۱۴۰۰)

او گفت: «فکر نمی‌کنم سازمان ملل تمایل و ظرفیت اداره فرودگاه را داشته باشد.» و افزود: سازمان ملل متحد مایل است «در صورتی‌ که حضورش موثر باشد با همه طرف‌های درگیر همکاری کند».

رییس سازمان ملل متحد گفت می‌شود از تمایل طالبان برای اخذ مشروعیت بین‌المللی استفاده کرد و آن‌ها را ترغیب کرد همچنان بگذارند مردم از کابل خارج شوند تا «از تبدیل افغانستان به پناهگاهی امن برای تروریسم جلوگیری» کنیم.

جرالدین بایرن نیسون، نماینده ایرلند در سازمان ملل، خاطرنشان کرد طالبان قول‌ها و تضمین‌های خود در رابطه با رسانه‌‌ها را رعایت نکرده است. نیسون گفت: «همه ما شنیده‌ایم طالبان ادعا کرده رعایت حقوق زنان و دختران را تضمین می‌کند. اما آنچه از زنان این کشور می‌شنویم با این ادعا هم‌خوانی ندارد.»

کنشگران حقوق بشر هر روز جان خود را به خطر می‌اندازند. آن‌ها هیچ هدف سیاسی را دنبال نمی‌کنند. تنها انگیزه آن‌ها حفظ امنیت، حقوق انسانی و رفاه افرادی‌ است که در این شرایط اضطراری گرفتار شده‌اند.

بیاییم شعله امید به انسانیت را در قلب آنان که در این راه می‌کوشند روشن نگه داریم.

آنتونیو گوترش ۱۹ اوت ۲۰۲۱ (۲۸ مرداد ۱۴۰۰)

او افزود: «مشروعیت هر دولتی بستگی مستقیم به این موضوع دارد.»

به گزارش رویترز، سران دست‌کم ۱۸ نهاد سازمان ملل متحد و گروه‌های کمک‌رسانی بین‌المللی روز پنجشنبه (۲۸ مرداد) درخواست کردند کمک‌های بشردوستانه به افغانستان افزایش یابد.

آن‌ها هشدار دادند دست‌کم ۸۰۰ میلیون دلار کسری بودجه دارند.

کارگروه دائمی بین سازمانی متشکل از ۱۸ سازمان و گروه‌ کمک‌رسان در بیانیه‌ای گفت: «نباید در این موقعیت مردم افغانستان را تنها گذاشت.»

© The Independent