نور نیوز: محموله‌های سوخت ایران از سوی گروهی از تجار شیعه لبنانی خریداری شده است

سعد حریری: حزب‌الله می‌داند که دلیل اصلی بحران سوخت در لبنان، قاچاق عمدی برای خدمت به رژیم سوریه است

تصویر آرشیوی از یک نفتکش ایرانی -VENEZUELAN MINISTRY OF POPULAR POWER FOR COMMUNICATION (MINCI) / AFP

به دنبال اعلام خبر حرکت نفتکش‌های حامل سوخت از ایران به لبنان توسط دبیرکل حزب‌الله و برخی واکنش‌ها به آن در روز پنجشنبه، پایگاه خبری نور نیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران در گزارشی اختصاصی نوشت این محموله‌ها از سوی گروهی از تجار شیعه لبنانی خریداری شده است.

حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله پیشتر در روز پنج‌شنبه، ۲۸ مردادماه، در سخنرانی تلویزیونی خود به مناسبت «عاشورا»، از بارگیری و انجام هماهنگی‌های لازم برای ارسال چندین نفتکش حامل سوخت ایران به اسرائیل خبر داد و گفت که نخستین نفتکش طی چند ساعت آینده به‌سمت لبنان حرکت خواهد کرد. 

به گفته او، نخستین نفتکش حامل «گازوئیل» است و محموله‌های بعدی هم پس از آن فرستاده خواهند شد.

سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان، در واکنش در یک رشته توییت نوشت: «آنچه امروز صبح در مورد ورود کشتی‌های ایرانی شنیدیم، آیا خبری خوب برای لبنانی‌ها است یا خبری خطرناک که به درگیر شدن لبنان در منازعات داخلی و خارجی می‌انجامد؟» وی افزود، حزب‌الله می‌داند که دلیل اصلی بحران سوخت در لبنان، قاچاق عمدی برای خدمت به رژیم سوریه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعاتی بعد، وبسایت نور نیوز در گزارشی در همین ارتباط نوشت: «محموله‌های ایرانی سوخت که سیدحسن نصرالله امروز بدان اشاره کرد، تماما از سوی گروهی از تجار شیعه لبنانی خریداری شده و از لحظه بارگیری به عنوان مایملک آنها محسوب می‌شود.»

این گزارش ارسال سوخت مورد اشاره را «اقدام مقتدرانه ایران و حزب‌الله در شکستن محاصره اقتصادی مردم لبنان» توصیف کرده و واکنش‌های مطرح شده به آن را «موجی از عصبانیت» از سوی کسانی دانسته که تلاش می‌کنند با «شبهه‌افکنی و تحریف واقعیت» موضوع را وارونه نشان دهند.

لبنان در حال حاضر با بحران شدید اقتصادی و سیاسی روبه‌رو است. در هفته‌های گذشته، در پی بحران کمبود سوخت و صف‌های طولانی و در مواردی درگیری‌های شدید در پمپ‌بنزین‌های لبنان، ارتش این کشور از اعزام نیرو برای نظارت بر پمپ‌بنزین‌‌ها و مقابله با احتکار سوخت خبر داده بود.