دومینیک راب هنگام سقوط کابل، حمام آفتاب می‌گرفت

نمایندگان مجلس خواستار برکناری دومینیک راب از مقام وزارت خارجه بریتانیا شدند

بی‌پاسخ گذاشتن تلفن فوری از افغانستان به چالشی مهم برای دولت بریتانیا تبدیل شده است- JUSTIN TALLIS / AFP

بی‌پاسخ گذاشتن تماس اضطراری از افغانستان، وزیر خارجه بریتانیا را به دردسر انداخته است. دومینیک راب که تعطیلات آخرهفته خود را در یونان سپری می‌کرد، به یک تلفن اضطراری از افغانستان پاسخ نداده و این اقدام انتقاد شدید وزیر امور خارجه افغانستان و نماینده مخالفان دولت بریتانیا را در پی داشته است. برخی نمایندگان مجلس این کشور خواستار استعفا و یا برکناری راب شده‌اند.

هم‌زمان با قدرت گرفتن طالبان و سقوط شهر کابل، کشورهای غربی برای بیرون بردن شهروندان و نیروهای خود از خاک افغانستان دست‌به‌کار شدند. برای انجام این کار به هماهنگی‌هایی نیاز بود که باید میان دولت افغانستان و کشورهای غربی صورت می‌گرفت؛ اما درست در همین شرایط، دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، برای تعطیلات آخر هفته در یونان به سر می‌برد و در حال آفتاب گرفتن بود. او به همین دلیل تماسی فوری از افغانستان در روز جمعه (۲۲ مرداد) را رد کرد؛ مسئله‌ای که حالا برای آقای وزیر به دردسری جدی تبدیل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش دیلی‌میل، مقام‌های دولتی از آقای راب انتظار داشتند که برای برنامه‌ریزی و هماهنگی خروج کارکنان انگلستان از افغانستان تلفن‌ها را پاسخ دهد. آنان از اینکه وزیر خارجه همچنان در این مقام است، از بوریس جانسون انتقاد کرده‌اند.

دومینیک راب، علاوه بر رد تماس‌ فوری، گفت‌وگو با حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان را هم به زک گلداسمیت جوان سپرده است. حنیف اتمر از این موضوع به دلیل هم‌رتبه نبودن دو طرف گفت‌وگو، انتقاد کرده است.

بی‌پاسخ گذاشتن تلفن فوری از افغانستان حالا به چالشی مهم برای دولت تبدیل شده است تا آنجا که روز چهارشنبه، برخی از نمایندگان مخالف، با انتقادهای تند و صریح در مجلس و نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها وزیر خارجه را به تمسخر گرفتند.

کر استارمر، رهبر حزب کارگر بریتانیا، خطاب به اعضای مجلس این سوال را مطرح کرده است که اگر به آنان گفته شود می‌توانند جان کسی را نجات دهند، تماس تلفنی را جواب نمی‌دهند؟ لیلا موران، نماینده مجلس عوام انگلستان هم از دومینیک راب خواسته استعفا دهد و گفته است که اگر او چنین نکرد، نخست‌وزیر باید وی را اخراج کند. لیسا نندی، دیگر نماینده مجلس نیز اظهار داشته که وزیر خارجه باید شرمنده باشد و نخست‌وزیر باید پاسخ دهد که چرا همچنان او را در مقام خود نگه داشته است.

با این حال بن‌ والاس، وزیر دفاع بریتانیا، با دفاع همه‌جانبه از همکار خود گفته است که تماس‌هایی که دومینیک راب، رد کرده است، مهم نبوده‌اند. او گفته که تماس‌ تلفنی با دولت افغانستان که روز جمعه در حال شکست بوده، تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کرده است. به گفته آقای والاس، تلاش همه این بوده است که فرودگاه در امنیت باشد تا تخلیه نیروها آغاز شود.

دومینیک راب نیز مدعی است که در تعطیلات تابستانی خود در یونان، به طور مداوم با مقام‌ها در تماس و مشغول کار بوده است و فقط یک تلفن را به وزیر دیگری واگذار کرده است. او این را هم اضافه کرد که همه از سرعت تسلط طالبان در افغانستان شگفت‌زده شده‌اند.

بیشتر از جهان