«طالبان گذرگاهی امن به فرودگاه کابل در اختیار آمریکا گذاشته است»

سالیوان می‌گوید عملیات تخلیه شهروندان آمریکایی و افغانستانی ادامه دارد

روند تخلیه شهروندان خارجی، مخصوصا روز دوشنبه با هجوم مردم به فرودگاه مختل شد- 

STR / AFP

 

جک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: « طالبان به دولت آمریکا گفته است که گذرگاهی امن به فرودگاه کابل در اختیار آمریکا می‌گذارد.»

فرودگاه کابل همچنان در اختیار آمریکاست و این کشور می‌کوشید شهروندان خارجی را از پایتخت افغانستان که از روز یکشنبه تحت کنترل طالان قرار گرفته، خارج کند.

سالیوان همچنین تایید کرد که فرودگاه بین‌المللی حامد کرازی کابل در حال حاضر عملیاتی است و پس از وقفه‌ای که روز دوشنبه در پی هرج و مرج ناشی از تلاش شهروندان افغانستانی برای فرار از کشور رخ داد، عملیات تخلیه شهروندان آمریکایی و افغانستانی اکنون ادامه دارد.

سالیوان تاکید کرد که آمریکا قصد دارد طالبان را به تعهدی که برای حفظ یک گذرگاه امن در کابل برای رسیدن غیرنظامیان به فرودگاه داده، متعهد نگه دارد.

برخلاف گزارش‌های قبلی مبنی بر اینکه طالبان راه‌های منتهی به فرودگاه را بسته است، سالیوان گفت که به نظر می‌رد بخش عظیمی از کسانی که قصد ترک افغانستان را داشته‌اند، به فرودگاه رسیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، او به گزارشگران گفت نمونه‌ها و گزارش‌هایی از مواردی دریافت کرده‌ایم که برخی مجبور به بازگشت شده و یا حتی کتک خورده‌اند. ما این موضوع را از طریق کانالی که با طالبان داریم مطرح می‌کنیم و می‌کوشیم مسائلی از این دست را حل کنیم.»

سالیوان با یاد کردن از درگیری‌های افغانستان به عنوان جنگ داخلی، همچنین از تصمیم جو بایدن برای عقب کشیدن نیروهای آمریکا از افغانستان دفاع کرد.

او گفت: «دو هزار و ۵۰۰ سرباز باقی‌مانده در افغانستان در زمان سوگند خوردن جو بایدن به ریاست جمهوری، نمی‌توانستند مانع پیروزی طالبان شوند.»

سالیوان گفت: «دولت قبلی شمار نیروهای آمریکایی را از ۱۵ هزار تن به ۲۵۰۰ نفر کاهش داد و حتی با وجود آن نیروی ۱۵ هزار نفری نیز، دولت افغانستان مناطقی را به طالبان واگذار کرده بود.»

او گفت انتخاب آمریکا بین کمک به دولت افغانستان یا خودداری از این کمک نبود، بلکه آمریکا باید بین عقب کشیدن نیروهایش و یا اعزام هزاران سرباز دیگر به افغانستان برای درگیر شدن در جنگ یکی را انتخاب می‌کرد.

بیشتر از جهان