۵۳۰ روستای تشنه در خوزستان

با وجود بالا آمدن موقتی سطح آب رودخانه کرخه، بحران آب همچنان ادامه دارد

برخی مدیران استان خوزستان در بحران بی‌آبی منطقه نقش داشته‌ و «اعمال مجرمانه» مرتکب شده‌اند- TASNIM

با وجود گذشت بیش از یک ماه از اعتراض‌های خوزستان، ۵۳۰ روستای این استان همچنان با بحران آب دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این در حالی است که گفته می‌شود در صورت پایین آمدن سطح آب کرخه، تنش آبی در خوزستان بیشتر می‌شود. پیش‌تر معاون دادستان کل کشور گفته بود که برخی مدیران استانی خوزستان «اعمال مجرمانه» مرتکب شده‌اند و تحت تعقیب‌اند.

پایین آمدن سطح آب کرخه، تلف شدن دام‌ها، از بین رفتن نخلستان‌ها و محصولات کشاورزی و دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی سالم از جمله عواملی بودند که خیزش مردم استان خوزستان در تیرماه ۱۴۰۰ را رقم زدند؛ اعتراض‌هایی که پس از برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی با معترضان، خیلی زود به دیگر استان‌های ایران نیز سرایت کرد و به چالشی جدی برای حکومت تبدیل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی که با سلاح کشتار، دستگیری، شکنجه و تهدید به رویارویی با معترضان رفته بودند، با هدف خاموش کردن اعتراض‌ها چون همیشه راه‌حل‌های موقت را برگزیدند. اقدام آنان در باز کردن ورودی‌های سد کرخه که بالا آمدن سطح آب این رودخانه را در پی داشت، اگرچه باعث شد مشکلات موجود برای مدت کوتاهی کم شوند اما بحران بی‌آبی در خوزستان همچنان ادامه دارد و با پایین آمدن سطح آب رودخانه کرخه در فصل پاییز، محصولات کشاورزی، دام‌ها و سلامت مردم دوباره به خطر می‌افتد. به خصوص که گفته می‌شود سد کرخه از نظر میزان آبگیری هم وضعیت نامطلوبی دارد و ۷۰ درصد مخازن آن تهی از آب است.

از طرفی ۵۳۰ روستا در استان خوزستان هنوز از دسترسی به آب آشامیدنی و لوله‌کشی محروم‌اند و با تانکر به آنان آبرسانی می‌شود. آبرسانی با تانکر نیز مشکلات خاص خود را دارد؛ چرا که در صورت تاخیر در ارسال تانکر که بسیار هم متداول است، مردم در گرمای سوزان تابستان و جنوب کشور آبی برای آشامیدن ندارند.

محمدرضا کرمی‌نژاد، مدیرعامل آبفای خوزستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری رکنا با تایید تنش آبی در ۵۳۰ روستای استان خوزستان گفت: «هم‌اکنون تانکرهای آبرسانی را خیرین، نهادها و سایر گروه‌های جهادی و مردمی برای خوزستان می‌فرستند و به استان کمک می‌کنند.»

مدیرعامل آبفای خوزستان ابراز امیدواری کرده است که مشکلات تنش آبی در این استان تا پایان سال ۱۴۰۰ کاهش یابد اما نمایندگان مجلس در جلسه علنی سه‌شنبه ۱۹ مرداد، طرح تحقیق و تفحص از شرکت‌ آب و فاضلاب (آبفا) خوزستان را تصویب کردند.

پیش‌تر معاون دادستان کشور نیز تایید کرده بود که برخی مدیران استانی خوزستان در بحران بی‌آبی منطقه نقش داشته‌ و «اعمال مجرمانه» مرتکب شده‌اند. رضا خشنودی از مدیران استانی تحت تعقیب نام نبرده است اما قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان، در همان روزهای نخست شکل‌گیری اعتراض‌ها مدعی شد که تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی جعلی است. نیروهای امنیتی و انتظامی نیز به مردم معترض با خشونت، دستگیری، شکنجه و کشتار پاسخ دادند. 

با وجود وعده‌های پی‌درپی مسئولان برای حل مشکلات آبی در خوزستان، اینک گزارش‌های رسیده از منطقه و روایت شاهدان محلی نشان می‌دهد که بحران بی‌آبی در خوزستان همچنان ادامه دارد و تنها در برخی مناطق به‌طور موقت کنترل شده است.

مسئولان دولتی مدعی‌اند که تنش‌آبی در استان خوزستان به دلیل کشت محصولات آب‌بر مثل برنج به وجود آمده اما کارشناسان محیط زیست و مردم محلی بر این باورند که انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و مدیریت اشتباه بحران کنونی را پدید آورده است.