درخواست کمک تیم رباتیک دختران افغانستان از کانادا

«این دختران می‌خواهند مهندس شوند نه کودک همسر»

دیدار با  ترودو  در سال ۲۰۱۸ در کانادا در یک مسابقه رباتیک -twitter/aahmady

دختران افغانستانی عضو تیم رباتیک از کانادا درخواست کمک کرده‌اند.

یک تیم روباتیک دختران در افغانستان از کانادا می‌خواهند به آن‌ها در فرار از کشور که اکنون تحت کنترل طالبان است، کمک کند.

کیمبرلی موتلی، وکیل مدافع حقوق بشر به شبکه خبری CBC گفت: این تیم ۲۰ نفره که به «رؤیاهای افغان» معروف است، شامل دختران ۱۲ تا ۱۸ ساله است. آن‌ها پس از مشاهده سقوط پایتخت ملی کابل در وحشت به دست طالبان «بسیار وحشت‌زده» شده‌اند.

این دختران می‌خواهند به دانشگاه بروند. با توجه به سابقه طالبان در ممنوعیت آموزش زنان، آن‌ها اگر در افغانستان بمانند، قادر به انجام این کار نخواهند بود.

خانم موتلی گفت: «ما به معنای واقعی کلمه به دولت کانادا التماس می‌کنیم، ما به نخست‌وزیر [جاستین] ترودو که از حامیان تیم روباتیک دختران افغان بوده است التماس می‌کنیم تا به آن‌ها اجازه دهد به کانادا بیایند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترودو این گروه را در سال ۲۰۱۸ در کانادا در یک مسابقه رباتیک ملاقات کرده بود.

این دختران در فرودگاه هرات درحالی‌که در انتظار خروج از افغانستان هستند، بلاتکلیف مانده‌اند. آن‌ها پیش‌ازاین در سال ۲۰۱۷ این فرودگاه را به مقصد آمریکا برای شرکت در مسابقات رباتیک ترک کرده بودند. در آن سفر آن‌ها با ایوانکا ترامپ دیدار کردند اما حالا برای پیدا کردن مقصدی امن در فرودگاه هرات سرگردان مانده‌اند.

حامیان این دختران می‌خواهند با انتقال آن‌ها به کشوری امن شرایط ادامه تحصیل آن‌ها را فراهم کنند. بیم آن می‌رود که آن‌ها مانند سایر دختران نوجوان در افغانستان نه‌تنها از ادامه تحصیل باز بمانند بلکه در خطر ازدواج اجباری یا «کودک همسری» نیز باشند.

این گروه در یکی از آخرین موفقیت‌های خود توانسته بودند از بازمانده ماشین‌های قدیمی، دستگاه تنفس مصنوعی بسازند.

دولت کانادا بااینکه  اخیرا متعهد شده است که ۲۰ هزار مهاجر افغان را بپذیرد اما هنوز به درخواست‌ها برای پذیرش «رؤیاپردازان افغان» پاسخی نداده است.

بیشتر از جهان