دردسرهای قرارداد سفر به ماه؛ شرکت بلو اوریجین از ناسا شکایت می‌کند

ناسا به برگزاری مناقصه مجدد برای این قرارداد تمایلی نشان نداد

شرکت بلو اوریجین به «ارزیابی نامناسب و غیرقانونی پیشنهادها» در ناسا اعتراض کرده است- Sajjad HUSSAIN / AFP

شرکت بلو اوریجین، متعلق به جف بیزوس، بابت قرارداد با ناسا در مورد سفر به کره ماه از دولت ایالات متحده شکایت کرده است.

این شکایت تازه‌ترین و چشم‌گیرترین فصل در روند کشمکش بین شرکت فضایی خصوصی آقای بیزوس و شرکت اسپیس‌اکس ایلان ماسک است.

علت اصلی این اختلاف هم تصمیم ناسا مبنی بر اعطای قرارداد دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری ساخت ماه‌نشینی است که نخستین بار بعد از ده‌ها سال قرار است انسان را به ماه بازگرداند.

شرکت بلو اوریجین اعلام کرده که مناقصه اعطای این قرارداد جانبدارانه بوده است و باید از نو برگزار شود. این شرکت امیدوار است با برگزاری مجدد مناقصه برنده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تازه‌ترین تحول در این ماجرا هم شکایتی است که در دادگاه دعاوی فدرال مطرح شده است. این شکایت روز جمعه، ۲۲ مرداد، در این دادگاه طرح شد ولی ابتدا بر اساس یک دستور، قابل اعلان عمومی نبود اما اکنون مفاد آن را اعلام کرده‌اند.

شرکت بلو اوریجین در این شکایت‌نامه به «ارزیابی نامناسب و غیرقانونی پیشنهادها» در ناسا اعتراض کرده است. این شکایت تازه‌ترین تلاش آقای بیزوس برای به دست آوردن فرصت مجدد کسب قرارداد ساخت ماه‌نشین مذکور است.

برای مثال، او در اواخر ماه ژوییه نیز در نامه سرگشاده‌ای خطاب به بیل نلسون، رئیس ناسا، اعلام کرد اگر این قرارداد به بلو اوریجین اعطا شود، حاضر است تا مبلغ دو میلیارد دلار از طلب‌های این شرکت از ناسا صرف‌‌نظر کند. آقای بیزوس گفته بود در این صورت هم به رفع تنگناهای مالی ناسا کمک خواهد شد و هم بلو اوریجین امکان می‌یابد با اسپیس‌اکس رقابت کند.

با وجود اعتراض‌های آقای بیزوس و شرکت بلو اوریجین، دولت و ناسا به برگزاری مناقصه مجدد برای این قرارداد تمایلی نشان ندادند. ماه پیش هم اداره پیگیری‌های دولت با تصمیم ناسا مبنی بر ادامه دادن حالت تک‌بهره‌بردار یعنی اسپیس‌اکس موافقت و اعتراض‌های بلو اوریجین را رد کرد.

این تلاش‌های مکرر برای به دست آوردن قرارداد ساخت ماه‌نشین، تمسخر ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌اکس را در پی داشته و او به شوخی در توییتر نوشته است: «اگر با اعمال نفوذ و وکیل گرفتن می‌شد به مدار وارد شد، بیزوس الان باید در سیاره پلوتون می‌بود.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی