ایران آوارگان افغان را در اردوگاه‌های موقت مرزی اسکان می‌دهد

مقامات تهران هشدار داده‌اند که افغان‌های آواره شده از خانه و کاشانه خود باید پس از بهبود اوضاع به افغانستان بازگردند

افغان‌های وحشت‌زده از بازگشت طالبان همه زندگی خود را در چمدان جا داده و به فرار امید بسته‌اند-@stephglinski

ایران در آمادگی برای هزاران شهروندی که انتظار می‌رود از جنگ و حکومت ظالمانه طالبان فرار ‌کنند، در مرز با افغانستان اردوگاه‌های پناهندگی موقت ایجاد کرده است.

تهران روز یکشنبه، ۱۵ اوت، اعلام کرد در سه استان مرزی آماده اسکان دادن افغان‌هایی است که از کشور خود فرار می‌کنند ولی هشدار داد آنها باید وقتی اوضاع امن شد به کشور خود بازگردند.

حسین قاسمی، از مقامات وزارت کشور ایران گفت: «اردوگاه‌های پناهندگی در مناطق مرزی سه استان ایجاد شده‌اند. انتظار داریم پناهندگان افغان وقتی اوضاع در افغانستان بهتر شد به میهن خود برگردند.»

آسوشیتدپرس گزارش کرد شهروندانی که از بازگشت حکومت اسلامی افراط‌گرایان شامل از بین بردن حقوق زنان می‌هراسند با عجله در حال ترک افغانستان هستند.

برخی راهی پاکستان شده‌اند و تصاویری از دروازه دوستی که محل عبور از مرز در شهر چمن پاکستان است افراد و کامیون‌هایی را نشان می‌دهد که منتظر عبور از مرز هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین صف‌هایی طولانی جلوی خودپرداز بانک‌ها گزارش شده است چرا که شهروندان عادی تلاش می‌کنند پس‌انداز خود را از حساب بیرون بکشند.

با این وجود همزمان با جمع شدن صدها نفر جلوی بانک‌های خصوصی برخی از خودپردازها توزیع وجوه نقد را متوقف کردند.

بسیاری از افراد فقیری که خانه‌های خود را در مناطق روستایی ترک کرده بودند تا در پایتخت به امنیت دست یابند در مناطق کنار جاده‌ها و پارکینگ‌های سراسر کابل سرگردان مانده‌اند و فقط چادری برای سرپناه دارند.

بیمارستان‌ها نیز از رسیدگی به تعداد صعودی افرادی که در مبارزه مجروح می‌شوند باز مانده‌اند و به گفته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، در ماه ژوئیه و اولین هفته اوت حدود ۱۷ هزار نفر در مراکز این سازمان درمان شدند.

پیش از پیشروی سریع غیرمنتظره و ناگهانی طالبان در هفته گذشته ایران همواره اقامتگاهی جذاب برای شهروندان افغان جویای کار بود.

امنیت نسبی و امکان اشتغال در این همسایه غنی از نفت برای بسیاری از افغان‌ها جذاب است که در کشوری زندگی می‌کنند که دهه‌ها است در آتش جنگ داخلی می‌سوزد.

اما وضعیت اقتصاد خود ایران نیز وخیم است و تحریم‌های ایالات متحده تهران را مجبور کرد بیش از دو میلیون پناهنده افغان مقیم این کشور را به میهن خود بازگرداند.

گزارش‌های تکمیلی از سایر بنگاه‌های خبری

© The Independent

بیشتر از جهان