هرکول آمریکایی در فینال مسابقات تنیس مسترز تورنتو

اوپلکا با این پیروزی برای نخستین‌بار راهی فینال رقابت‌های مسترز شد و باید مقابل مدودف، بخت نخست قهرمانی در این مسابقات، بازی کند

رایلی اوپلکا، تنیسور ۲۳ ساله آمریکایی - Vaughn Ridley/AFP

رایلی اوپلکا، تنیسور ۲۳ ساله درشت اندام یا به قولی غول‌پیکر آمریکایی، برای نخستین‌بار در دوران حرفه‌ای خود به فینال یک مسابقه تنیس مسترز یک هزار امتیازی راه یافت.

اوپلکا در مسابقه نیمه‌نهایی مقابل استفانوس سیتسیپاس یونانی، مرد شماره ۳ تنیس جهان، قرار گرفت و در حالی که ست اول را ۷-۶ در تایبرک واگذار کرده بود موفق شد دو ست بعدی را ۷-۶ و ۶-۴ به پیروزی برسد و راهی فینال این رقابت‌ها شد.

اوپلکای دو مترو یازده سانتیمتری و نفر ۳۲ تنیس جهان در ست اول نتوانست آن اقتدار مسابقات قبل را نشان دهد و با وجود قد بلندش، سرویس‌هایش چندان کارساز نبود. اما او در ست دوم و سوم با تغییر در روش بازی و سرویس کار را برای سیتسیپاس بسیار سخت کرد و با زدن سرویس‌های چرخشی (اسپین و کیک) او را به انتها و گوشه‌های زمین هدایت کرد و دریافت اینگونه سرویس‌ها و پاسخ دادن به آن‌ها برای سیتسیپاس سخت و غیر ممکن است. ارتفاع توپ سرویس‌های اوپلکا پس از برخورد با زمین حدود دو متر جهش پیدا می‌کرد و در عمل این موضوع می‌توانست برای هر تنیسور دیگری که در این جایگاه قرار می‌گرفت نیز مشکل‌ساز شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوپلکا با این پیروزی برای نخستین‌بار راهی فینال رقابت‌های مسترز شد و باید مقابل مدودف، بخت نخست قهرمانی در این مسابقات، بازی کند. مدودف نیز در یک بازی راحت و یکطرفه که فقط پنجاه و پنج دقیقه به طول انجامید جان ایسنر آمریکایی را در دو ست متوالی با نتیجه ۶-۲ و ۶-۲ مغلوب کرد و حریف اوپلکا در فینال شد.

این پنجمین فینال مسابقات مسترز مدودف در دوران تنیسش است و او به دنبال چهارمین قهرمانی خود در رقابت‌های تنیس مسترز است. همچنین این دومین فینال او در این مسابقات است. مدودف در آخرین دوره برگزاری این مسابقات در سال ۲۰۱۹ در فینال مقابل نادال مغلوب شد. سال ۲۰۲۰ نیز این رقابت‌ها به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا برگزار نشد. ایوان لندل یکی از اسطوره‌های تنیس دنیا و اهل کشور چک با شش قهرمانی رکورددار این رقابت‌ها است و پس از آن نادال و جوکوویچ هر کدام با پنج و چهار قهرمانی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

اما رقابت‌های نیمه‌نهایی در قسمت زنان نیز در شهر مونترال کانادا پیگیری شد و کارولینا پلیشکووا، زن شماره ۶ تنیس جهان، مقابل سابالنکا، نفر سوم جهان، از بلاروس قرار گرفت و موفق شد در دو ست متوالی با نتایج ۶-۳ و ۶-۴ به پیروزی برسد و راهی دیدار پایانی شد. این سومین حضور کارولینا پلیشکووا در فینال رقابت‌های تنیس در سال جاری ( ۲۰۲۱) است. پلیشکووا در دیدار فینال باید با کامیلا جورجی ایتالیایی بازی کند. کامیلا جورجی ایتالیایی زن شماره ۷۱ تنیس جهان موفق شد با غلبه بر جسیکا پگولا از آمریکا به دیدار فینال این مسابقات راه پیدا کند.

جورجی ۲۹ ساله برای نخستین بار است که در فینال یک مسابقه هزار امتیازی تنیس در بخش زنان حضور دارد. او در مرحله یک چهارم نهایی نیز موفق شده بود کوکو گاف، تنیس‌باز جوان و آینده‌دار آمریکایی، را از پیش رو بردارد.       

بیشتر از تنيس