چیزی تا انزوای کامل کابل باقی نمانده است

سه استان ننگرهار، لغمان و دایکندی در طول شب به طالبان تسلیم شدند

نیروهای طالبان در هرات- REUTERS

شامگاه روز شنبه در ادامه تصرف مراکز استان‌ها توسط طالبان‌، مهتر‌لام مرکز استان لغمان در شرق افغانستان به کنترل طالبان در‌آمد‌. طبق معمول نیرو‌های امنیتی افغانستان بدون درگیری شهر را به طالبان سپردند‌. تصاویر ویدیویی نشان می‌دهد که گروه طالبان سوار بر موتورسیکلت در داخل شهر مهترلام در حال گشت زنی‌اند‌. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان به رسانه‌ها گفت که ساختمان استانداری‌، فرماندهی پلیس و امنیت ملی لغمان همه به کنترل طالبان در‌آمد‌. ساعتی پس از آن تصاویر ویدیویی از هجوم طالبان به سوی شهر جلال‌آباد، مرکز استان ننگرهار منتشر شد. با اینکه ضیا‌الحق امر خیل استاندار ننگرهار از کنترل شهر توسط نیرو‌های دولتی خبر داد؛ اما لحظات بعد تصاویر حضور طالبان در دفتر کار استاندار ننگرهار با حضور خودش منتشر شد.

عکس از @billroggio

طالبان بدون کوچکترین درگیری‌، استان مهم و بزرگ ننگرهار را به تصرف خود درآوردند‌. در آخرین اقدام هم سحرگاه یکشنبه گروه طالبان وارد شهر نیلی مرکز استان دایکندی در مناطقی مرکزی افغانستان شدند‌. طالبان روز گذشته چند شهرستان را در این استان به تصرف خود درآورده بودند. اما صبح یکشنبه این استان نیز همچون استان های دیگر به تصرف طالبان در‌آمد.

به این ترتیب چیزی در حدود ۲۷ استان افغانستان از مجموع ۳۴ استان به چنگ طالبان افتاد و دولت افغانستان تنها بر استان‌های پروان ، پنجشیر و کاپیسا در شمال ، خوست ونورستان در شرق و بامیان در مناطق مرکزی به شمول کابل‌، نفوذ دارد‌.

البته گفته می‌شود‌، سران قومی در استان خوست به طالبان گفته‌اند که آنان خود کنترل این استان را در دست می‌گیرند و نه از طالبان و نه از دولت اطاعت خواهند کرد‌.

استان نورستان نیز به دلیل صعب‌العبور بودن و همچنان دورافتاده بودن‌، از چشم طالبان به دور مانده و این گروه میلی به تصرف این استان کاملا کوهستانی نشان نداده‌اند .

به این ترتیب تقریبا کابل از سه جهت در محاصره گروه طالبان قرار گرفته است . بر اساس گزارش‌ها گروه طالبان، شنبه شب در بخش‌هایی از غرب و شرق شهر کابل تحرکاتی داشته‌اند‌. اما هیچ گونه پیش‌روی به سوی کابل نداشته‌اند‌. رئیس‌جمهور غنی در آخرین نشست امنیتی که شنبه شب برگزار کرد، سید سمیع سادات که پیش از این فرمانده نیرو‌های ویژه ارتش افغانستان بود را به عنوان مسئول امنیت کابل تعیین کرد. سمیع سادات از چهره‌های جوان نظامی افغانستان است که توانست در چند هفته گذشته، طالبان را در استان هلمند کاملا زمین‌گیر کند و تنها پس از آمدنش از هلمند، این شهر به کنترل طالبان درآمد‌.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرار از کابل

تنگ شدن حلقه محاصره در اطراف کابل‌، برخی کارمندان دولت افغانستان را نگران کرده و برخی از چهره‌های ارشد دولت سعی در خروج از افغانستان داشته‌اند. اما گفته می‌شود رئیس جمهور به بخش امنیتی فرودگاه کابل دستور داده است که هیچ مقام دولتی بدون اجازه ریاست جمهوری اجازه خروج از افغانستان را ندارند. با این حال گفته می‌شود برخی از مقام‌ها با استفاده از گذر‌نامه‌های غیر سیاسی و غیر دیپلماتیک (‌مقام‌های ارشد دولتی اکثرا گذرنامه سیاسی دارند) و عدم استفاده از بخش ویژه (VIP) به خارج رفته‌اند‌. در میان مقام‌های که از افغانستان خارج می‌شوند، بیشترین خروج به نماینده‌های مردم در مجلس اختصاص یافته است‌. گفته می‌شود شنبه شب در آخرین پرواز به سوی ترکیه‌، برخی از وکلای مجلس موفق شده‌اند که سوار هواپیما شوند‌.

شهر کابل با دلهره و هراس از حضور احتمالی طالبان در این شهر‌، صبحش را آغاز کرده است‌. با این که مقام‌های دولت افغانستان و مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که طالبان نمی‌توانند وارد کابل شوند؛ تجربه تسلیم شدن مناطق بدون جنگ‌، این نگرانی را در میان کابل نشینان ایجاد کرده که هر لحظه ممکن است طالبان وارد این شهر شوند.