جهان‌پور: کمک‌های پزشکان بدون مرز برای مبارزه با کرونا قابل استفاده نبود

«نمی‌شود به بیماری که مبتلا به کرونا است به جای دارو، وعده واکسن برای ماه‌های آینده را داد»

واکنش جهان‌پور به سخنان زالی و انتقادات از وزارت بهداشت - عکس از باشگاه خبرنگاران

در پی افزایش نگرانی افکار عمومی از عملکرد ضعیف وزارت بهداشت در واردات واکسن و افزایش چشمگیر تعداد کشته‌های ناشی از کرونا، سخنگوی سازمان غذا و دارو به انتقادات در عدم به‌کارگیری کمک‌های خارجی واکنش نشان داد و گفت کمک‌های پزشکان بدون مرز برای مبارزه با کرونا نه انتقال تجربه خاصی به همراه داشت و نه محتوای کمک‌ها قابل توجه بود و نه اصلاً قابل استفاده بود.

طی روزهای اخیر انتقادات از وزارت بهداشت افزایش یافته است و بسیاری راه خروج از بحران فعلی را استفاده از کمک خارجی عنوان کردند. برخی از مسئولان این وزارت‌خانه نیز مسئولیت کمبود واکسن و روند کند واکسیناسیون عمومی را با وزارت خارجه دانستند. موضوعی که باعث یک جدال رسانه‌ای بین دو طرف شد.

روزنامه کیهان به نقل از جهان‌پور در این مورد نوشت: «عزیزان وزارت امور خارجه و سایر بخش‌هایی که در دولت درگیر موضوع خرید واکسن بودیم تاکنون از هرجایی که امکان خرید واکسن بوده، واکسن خریده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی همچنین به انتقادات نسبت به جلوگیری از واردات واکسن توسط بخش خصوصی نیز پاسخ داد و گفت: «شرکت‌های خصوصی که ماه‌ها است برای واردات واکسن مجوز گرفته‌اند تاکنون تنها یک مورد موفق به واردات ۳۱۴ هزار دوز واکسن شده‌اند، آن هم با قیمتی بالاتر از آنچه تاکنون خریداری شده و با تاریخ مصرف حدود یک ماه که تمامی آنها مصرف شد، سایر بخش‌های خصوصی هم اگر می‌توانستند واکسنی بخرند تاکنون به داخل کشور انتقال می‌دادند.»

پیش‌تر، علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران در انتقاد از عملکرد وزارت خارجه و بیان اینکه «اصلاً سفیران ما در کشورهای خارجی به دنبال واکسن نبوده‌اند» یکی از عوامل عدم واردات واکسن مورد نیاز را بی‌توجهی وزارت خارجه عنوان کرد.

ظریف نیز در واکنش به گفته‌های زالی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «نگذارید از سکوت پشیمان شویم و بپرسیم اولین بار چه کسی بحث کرونا را در دولت مطرح کرد؟ کدام دستگاه پروفورمای ورود ۲۰ میلیون واکسن از اروپا را رد کرد؟ کدام دستگاه پیشنهاد تمهید واکسن از چین را از شهریور گذشته مطرح کرد؟ چه کسانی گفتند مردم ما موش آزمایشگاهی نیستند؟ کدام دستگاه به مهم‌ترین تأمین کننده خارجی واکسن هر روز حمله می‌کند؟»

در این شرایط به نظر می‌رسد که جهان‌پور قصد دارد تا به جدال رسانه‌ای بین این دو بخش دولت پایان دهد.

با این حال سخنان او در مورد واردات واکسن توسط بخش خصوصی هم با گفته‌های رئیس اتاق بازرگانی تهران در تضاد است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران روز چهارشنبه هفته گذشته، با اشاره به علاقه بخش خصوصی به واردات واکسن گفت: «شرکت‌های بخش خصوصی عضو این اتاق برای واردات ۶ میلیون دوز واکسن کرونا اعلام آمادگی کردند اما وزیر بهداشت (سعید نمکی) با به‌کارگیری الفاظی نابجا، بر مواضع خود پافشاری کرد و مجوز برای واردات واکسن توسط بخش خصوصی را رد کرد.»

به گزارش دنیای اقتصاد، مسعود خوانساری اظهار داشت شرکت‌های عضو اتاق بازرگانی تهران آمادگی خود را برای واردات و تأمین واکسن موردنیاز کشور و تحویل آن به وزارت بهداشت اعلام کردند، اما از سوی دولت مجوزی برای واردات داده نشد.

در بخشی دیگر، جهان‌پور مدعی شد که ایران تا به حال فقط برای خرید از سبد کوواکس ۲۰۰ میلیون دلار هزینه کرده است و روند خرید واکسن از چین و سایر کانال‌ها همچنان ادامه دارد.

اما علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران در انتقاد از سیاست‌های دولت در برابر همه‌گیری کووید-۱۹ در ایران گفت: «هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده، اما اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می‌کردند گران است.»

اگرچه جهان‌پور به این سخن هم واکنش نشان داد و اظهار داشت تأمین دارو و تأمین واکسن دو مقوله جدا از هم هستند و نمی‌شود به بیماری که مبتلا به کرونا است به جای دارو، وعده واکسن برای ماه‌های آینده را داد! بلکه این مقوله باید به موازات هم پیش رود.

بحث و جدل بین نهادهای مختلف در حالی جریان دارد که روز گذشته و بر اساس آمار رسمی، ۵۲۷ نفر دیگر از مردم ایران بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند. آماری که البته به گفته برخی از اعضای کادر درمان بسیار کمتر از آمار واقعی است.