«چینی‌ها در گزارش مربوط به منشا کرونا دخالت کردند»

چین به تقاضای سازمان جهانی بهداشت برای تحقیقات بیشتر در این مورد پاسخ منفی داده است

سازمان جهانی بهداشت، از چین خواست داده‌های خام از نخستین موارد کرونا را به اشتراک بگذارد - STR / AFP

به گفته یک کارشناس سازمان جهانی بهداشت، پژوهشگران چینی نمی‌خواستند این نظریه که ویروس کرونا شاید از یک آزمایشگاه آغاز شده باشد در گزارش سازمان جهانی بهداشت راجع به ریشه‌های این ویروس بیاید و در همین راستا در کار ارائه این گزارش دخالت کردند. این کارشناس ادعای خود را در یک فیلم مستند دانمارکی مطرح کرده است.

پیتر بن امبارک، کارشناس سازمان جهانی بهداشت که یکی از رهبران گروه تحقیقاتی بود، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «تی وی ۲» دانمارک گفت که همتایان چینی نمی‌خواستند ریشه‌های کرونا مرتبط با آزمایشگاهی در شهر ووهان دانسته شود و این نظریه در گزارش آورده شود.

در پی اصرار پژوهشگران سازمان جهانی بهداشت بود که چینی‌ها در نهایت پذیرفتند «اما به این شرط که ما هیچ پژوهش مشخصی برای تحقیق بیشتر در مورد این نظریه را پیشنهاد ندهیم.»

به گزارش روزنامه «واشینگتن پست» آقای بن امبارک در این گفت‌وگو می‌گوید: «در ابتدا نمی‌خواستند هیچ چیز راجع به آزمایشگاه در گزارش بیاید چون می‌گفتند چنین چیزی غیرممکن است و نیازی به اتلاف وقت در این مورد نیست.»

او افزود:‌ «ما اصرار کردیم که باید بیاید چون بخشی از کل مساله مربوط به ریشه‌های ویروس بود.»

این در حالی است که چین روز جمعه پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت برای تحقیقات بیشتر در مورد ریشه‌های دنیاگیری جهانی را رد کرد. به گزارش روزنامه «گلوبال تایمزِ» چین این کشور گفته است مخالف «ردگیری سیاسی» است اما از همکاری علمی پشتیبانی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ما ژائوشو، معاون وزیر خارجه چین، به گزارشگران گفت: «ما مخالف ردگیری سیاسی و کنار گذاشتن گزارش مشترکیم.» اشاره او به گزارشی است که در پی بازدید گروه کارشناسی سازمان جهانی بهداشت از ووهان در ماه ژانویه تدوین شده است. 

آقای ما افزود:‌ «ما از ردگیری علمی پشتیبانی می‌کنیم.»

او گفت چین همچنان به پژوهش‌های «پیگیرانه و تکمیلی» در مورد ریشه‌های ویروس کرونا که در گزارش مشترک سازمان جهانی بهداشت آمده بود ادامه می‌دهد.

گروه مشترک چین و سازمان جهانی بهداشت در گزارشی که چند ماه پیش منتشر شد، گفت «بسیار دور از ذهن» است که ویروس کرونا از آزمایشگاه‌های ویروس‌شناسی شهر ووهان درز کرده باشد. نخستین نمونه‌های ابتلا به این ویروس در این شهر گزارش شدند.

آقای ما تاکید کرد: «نتیجه‌گیری‌ها و پیشنهادهای گزارش مشترک سازمان جهانی بهداشت و چین مورد پذیرش جامعه بین‌المللی و جامعه علمی قرار گرفتند.»

سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه از تمام دولت‌ها خواست تحقیقات در مورد ریشه‌های سازمان کرونا را «با روحیه همکاری» شتاب ببخشند و خواهان «سیاسی‌زدایی» شد. 

این نهاد سازمان ملل روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت: «سازمان جهانی بهداشت بار دیگر تاکید می‌کند که جست‌وجو برای ریشه‌های ویروس کرونا تلاشی برای تعیین تقصیر، بلند کردن انگشت اتهام یا امتیازگیری سیاسی نیست و نباید باشد. برای رسیدگی به «نظریه آزمایشگاه» باید دسترسی به تمام داده‌ها و استفاده از عالی‌ترین تجربیات علمی و استفاده از ساز و کارهای موجود سازمان جهانی بهداشت ممکن باشد.»

این سازمان از چین خواست داده‌های خام از نخستین موارد کرونا را به اشتراک بگذارد و گفت درک منبع این ویروس برای پیشگیری از وقوع آن در آینده «اهمیتی حیاتی» دارد.

سازمان جهانی بهداشت تحت فشار برای انجام تحقیقات فاز دوم و تحقیق درباره «نظریه آزمایشگاه» است. این در حالی است که این ادعا مطرح شده است که تحقیقات اولیه به علت تاخیر و فقدان داده‌های خام دقیق نبوده‌اند.

این سازمان گفت شماری از دولت‌های عضو از جمله چین به این سازمان نامه نوشته و گفته‌اند تحقیق در مورد ریشه‌های ویروس سیاسی شده یا در اثر فشارهای سیاسی انجام می‌شود.

ووهان دو آزمایشگاه پژوهشی با امنیت بالا دارد و گفته می‌شود یکی از آن‌ها، «موسسه ویروس‌شناسی ووهان» مشغول پژوهش در مورد خفاش‌ها بوده است. 

بن امبارک گفت: «یکی از کارمندان این آزمایشگاه هنگام جمع‌آوری نمونه در غاری از خفاش‌ها مبتلا به این ویروس شده است. چنین داستانی هم در نظریه درز آزمایشگاهی آمده است و هم در نظریه اولیه ما در مورد انتقال از خفاش به انسان. ما این نظریه را جزو نظریه‌های محتمل می‌دانیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان