یائیر لاپید در مراکش:‌ حامی برجام نیستم اما جایگزین بهتری ندارد

وزیر خارجه اسرائیل گفت:‌ «کاملا روشن است که ایران یک حکومت تروریستی است، و برای حیات خود با خون و مرگ سروکار دارد»

یائیر لاپید روز ۱۲ اوت دفتر روابط دیپلماتیک اسرائیل در رباط را افتتاح کرد- AFP

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل گفت که از حامیان برجام نیست، اما جایگزین بهتری برای آن نمی‌شناسد.

توافق اتمی میان جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غربی ۵+۱ در سال ۲۰۱۵ امضا شد، و عمدتا با نام برجام شناخته می‌شود.

لاپید که برای دیداری دو روزه به مراکش سفر کرده، روز پنجشنبه، ۱۲ اوت، گفت: «من حامی توافق اتمی برجام نیستم. به نظر من ‌این توافق درست نیست. همواره گفته‌ام و باز می‌گویم که راه دیگری برایش نمی‌بینم.»

وزیر خارجه اسرائیل گفت که گمانه‌زنی‌ها عمدتا بر این بود که تا قبل از آغاز ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی در ایران، «تلاش‌ها برای احیای برجام به نتیجه می‌رسد. به نظر می‌رسد شخصی که تصمیم گرفت این اتفاق نیافتد خامنه‌ای است.»

لاپید گفت که اسرائیل برای بررسی راه‌های ممانعت از توسعه برنامه اتمی تهران، کماکان با آمریکا و دیگر شرکایش در جهان در تماس است.

او گفت که شروع دولت جدید در ایران به ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، «کار اسرائیل در توضیح عقیده‌اش به جهان درباره ایران را آسان می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاپید گفت: «کاملا روشن است که این یک حکومت ترور است، که برای حیات خود با خون و مرگ سروکار دارد.»

یائیر لاپید روز پنجشنبه، دفتر روابط دیپلماتیک اسرائیل در رباط را افتتاح کرد و در این مراسم همچنین گفت:‌ «اینجا در مراکش نیز اگر سوال کنید، درباره نیروی بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ترور، به شما خواهند گفت.»

لاپید قبلا  ابراهیم رئیسی را «جلاد تهران»، یک افراطی و مسئول کشتار هزاران ایرانی توصیف کرده بود.

او گفته بود که رئیسی به جاه‌طلبی‌های هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی و کارزار تروریسم جهانی متعهد است و انتخاب او در سمت ریاست جمهوری باید عزم جدیدی را برای توقف برنامه هسته‌ای تهران ایجاد کند و به جاه‌طلبی‌های مخرب منطقه‌ای آن پایان دهد.

اسرائیل و مراکش حدود یک سال پیش در چارچوب پیمان ابراهیم به میانجیگری دولت دونالد ترامپ در ایالات متحده، روابط خود را عادی کردند و بازگشایی نمایندگی امور دیپلماتیک اسرائیل در این کشور شمال آفریقا، یکی از نمادهای عادی‌سازی مناسبات دو طرف است.