افزایش بی‌سابقه دما در کشورهای حوزه مدیترانه، از ترکیه تا الجزایر در شعله‌های آتش

آتش‌سوزی جنگل‌ها در الجزایر دست‌کم ۶۵ نفر را کشته و شعله‌های آتش جنوب ایتالیا را در بر گرفته است

نخست‌وزیر یونان تابستان امسال را «کابوس»‌ توصیف کرده است- ANGELOS TZORTZINIS / AFP

کشورهای حوزه دریای مدیترانه، از ترکیه گرفته تا تونس، تابستان امسال شاهد افزایش بی‌سابقه دما در چند دهه اخیر هستند و سازمان ملل متحد درباره خطرناک شدن افزایش درجه حرارت در این منطقه هشدار داده است.

هیئت بین‌المللی تغییرات اقلیم در سازمان ملل گفته است که بشر عامل این وضع است و باید برای قطع تولید گازهای گلخانه‌ای اقدام فوری به عمل آید.

تلاش برای مهار شعله‌های آتش در یونان، روز چهارشنبه برای نهمین روز متوالی ادامه یافت. آتش‌سوزی جنگل‌ها در الجزایر دست‌کم ۶۵ نفر را کشته و شعله‌های آتش جنوب ایتالیا را در بر گرفته است.

یونان اکنون صحنه شدیدترین موج گرما در چند‌ دهه اخیر است و حدود ۲۰ روستا تخلیه شده‌اند و حدود ۵۸۰  آتش‌نشان با کمک آتش‌نشان‌های امدادی از فرانسه، بریتانیا، آلمان و جمهوری چک تلاش کردند آتش را در نزدیکی شهر المپیا مهار کنند.

اویا، دومین جزیره بزرگ یونان نیز صحنه آتش‌سوزی بود. نخست‌وزیر تابستان امسال را «کابوس»‌ توصیف کرده و بابت کندی عملیات اطفاء بیش از ۵۰۰ آتش‌سوزی طبیعی در سراسر کشور، پوزش خواسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت الجزایر نیروهای ارتش را برای خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌ها به شمال کشور اعزام کرده است. آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال الجزایر بیش از ۶۵ نفر، از جمله ۲۸ سرباز را به کشتن داده است.

منطقه کوهستانی «قبائل» صحنه بزرگترین آتش‌سوزی بوده است، خانه‌ها سوخته‌اند و مردم در هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی در شهرهای مجاور اسکان داده شده‌اند. عبدالمجيد تبونه، رئیس‌جمهور الجزایر، سه روز عزای عمومی در کشور اعلام کرده است.

در جنوب ایتالیا شعله‌های آتش سرزمین‌های پهناور را سوزانده، درجه حرارت به بالای ۴۰ درجه سانتگیراد رسیده و وزش بادهای داغ باعث گسترش بیشتر شعله‌های آتش می‌شود.

سازمان آتش‌نشانی ایتالیا گفته است که در ۱۲ ساعت گذشته بیش از سه هزار عملیات مهار آتش در سیسیلی و کالابریا انجام شده و هفت هواپیمای آب‌پاش به مناطق آسیب‌دیده اعزام شده است.

دمای پایتخت تونس در روز سه‌شنبه به میزان بی‌سابقه ۴۹ درجه سانتیگراد رسید.

ترکیه نیز در دو هفته گذشته صحنه ۳۰۰ آتش‌سوزی بوده و ده‌ها هزار هكتار از جنگل‌هایش در آتش خاکستر شدند. این در حالی است که در شمال ترکیه بارش سنگین باران موجب جاری شدن سیل شد و تخریب یک پل باعث شد که برق روستاها قطع شود.

دومین آتش‌سوزی بزرگ طبیعی در ایالت کالیفرنیا، واقع در جنوب غرب ایالات متحده آمریکا نیز، در شامگاه یکشنبه مساحت حدود دو هزار کیلومتر را سوزاند و خاکستر کرد.

هیئت تغییرات آب‌وهوای سازمان ملل متحد، روز دوشنبه نهم اوت، در گزارشی گفت که میزان بالای گازهای گلخانه‌ای در اتسمفر، بدون شک در دهه‌های پیش رو وقوع اختلال‌های آب‌وهوایی در کره زمین را موجب خواهد شد.

بیشتر از جهان