وزارت بهداشت مجوز واردات ۶ میلیون واکسن بخش خصوصی را صادر نکرد

ایران با کمبود شدید واکسن مواجه است و روزانه بیش از ۵۰۰ نفر در روز جان خود را از دست می‌دهند

وزارت بهداشت فروردین امسال مجوز واردات واکسن بخش خصوصی را صادر نکرد - عکس از ایسنا

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به علاقه بخش خصوصی به واردات واکسن گفت که شرکت‌های بخش‌خصوصی عضو این اتاق برای واردات ۶ میلیون دز واکسن کرونا اعلام آمادگی کردند اما وزیر بهداشت (سعید نمکی) با به‌کارگیری الفاظی نابجا، بر مواضع خود پافشاری کرد و مجوز برای واردات واکسن توسط بخش‌خصوصی را رد کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، مسعود خوانساری اظهار داشت شرکت‌های عضو اتاق بازرگانی تهران آمادگی خود را برای واردات و تأمین واکسن موردنیاز کشور و تحویل آن به وزارت بهداشت اعلام کردند اما از سوی دولت مجوزی برای واردات داده نشد.

او با بیان اینکه در نهایت مطابق با دستور رئیس جمهور امکان واردات واکسن فراهم شد، افزود: «اتاق تهران طی هفته نخست فروردین‌ماه امسال بار دیگر آمادگی شرکت‌های بخش‌خصوصی عضو این اتاق برای واردات ۶ میلیون دز واکسن کرونا که شامل ۳ میلیون دز واکسن آسترازنکا و ۳ میلیون دز واکسن اسپوتنیک بود اعلام کرد که این بار نیز، درخواست‌های ارسال شده به وزارت بهداشت بدون پاسخ ماند و این فرصت نیز برای واکسیناسیون کارگران و کارکنان واحدهای صنعتی و تولیدی در کشور از دست رفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با اشاره به روند طولانی واردات واکسن کرونا به کشور گفته بود: «ما شش میلیون دوز واکسن را از طریق یک عمده‌فروش در یکی از کشورهای عربی رزرو کرده بودیم و سه بار توانستیم پروفرم‌ها را تمدید کنیم، اما این واکسن‌ها در نهایت طی دو مرحله فروخته شد.»

ناصر ریاحی در گفت‌وگو با ایلنا افزود سازمان غذا و دارو قول داده که بعد از این در موارد این‌چنینی به‌صورت دستی و در حد دو روز تأیید را انجام دهند.

پیش‌تر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، خواستار همکاری شرکت‌های خصوصی با دولت برای واردات واکسن خارجی شده بود؛ اما یک روز پس از آن، سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، در یک سخنرانی با ورود بخش خصوصی، به‌ویژه شرکت‌‌هایی با حوزه کاری غیرمرتبط، به امر واردات واکسن کرونا مخالفت کرد. پس از آن، روحانی در ۲۸ فروردین‌ماه، اعلام کرد که «بخش خصوصی می‌تواند با ارز نیمایی نسبت به واردات واکسن کرونا البته با مجوز و تائید وزارت بهداشت اقدام کند.»

ایران از معدود کشورهایی است که از زمان همه‌گیری بحران کرونا در سراسر جهان تاکنون، همواره جزو کشورهایی بوده است که وضعیت مبارزه با کرونا در آن بحرانی بوده است. با این حال پس از ممنوعیت واردات واکسن از کشورهای غربی توسط رهبر جمهوری اسلامی، ایران نیز نتوانست هم پای کشورهای همسایه خود واکسیناسیون را انجام دهد. موضوعی که بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت تا به حال منجر به مرگ بیش از نود و پنج هزار نفر شده است. آماری که بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت معتقدند بیش از عدد اعلامی است.