آتش‌سوزی در الجزایر منجر به مرگ ده‌ها سرباز و شهروند شد

تعداد آتش‌سوزی‌ها به ۷۳ مورد در ۱۸ منطقه رسیده است

تش‌سوزی‌ها در مناطق گسترده‌ای از کابیله، منطقه محل سکونت جمعیت بربر در شمال آفریقا، شعله می‌کشد- REUTERS/Abdelaziz Boumzar

ده‌ها سرباز و شهروند در مبارزه با آتش‌سوزی‌های گسترده در روستاها و کوه‌های جنگلی الجزایر جان باختند و شعله‌های آتش به تونس هم رسید.

وزارت دفاع الجزایر روز چهارشنبه، ۱۱ اوت، با صدور بیانیه‌ای گفت تعداد درگذشتگان به ۶۵ نفر رسید که شامل ۲۸ سرباز است.

روز سه‌شنبه، عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهوری الجزایر، در توییتی  گفت چندین سرباز هنگام تلاش برای نجات ۱۰۰ سکنه در محل جان باخته‌اند، و آن‌ها را «شهید» معرفی کرد.

به گزارش اسوشیتدپرس، آتش‌سوزی‌ها در مناطق گسترده‌ای از کابیله، منطقه محل سکونت جمعیت بربر در شمال آفریقا، شعله می‌کشد و به تیزی وزو، پایتخت آن استان که در مجاورت کوهستان قرار دارد، نیز رسیده است.

کابیله که در ۱۰۰ کیلومتری شرق الجزیره، پایتخت الجزایر، قرار دارد، به راه‌های صعب‌العبور به دلیل طبیعت کوهستانی‌اش، و دسترسی سخت به مناطق روستایی و شهرهای کوچک،  شهرت دارد. به گفته رئیس جمهوری آن کشور، آتش‌سوزی همچنین به منطقه بجایه در ساحل دریای مدیترانه هم رسیده است.

الجزایر شاهد وقوع یک موج گرمایی است و دمای هوا بر منابع آبی هم تاثیر گذاشته است. برخی از روستاییان از منطقه خود فرار می‌کنند و دیگران مشغول مبارزه با آتش هستند و از سطل آب، شاخه‌های درخت، و ابزارهای ابتدایی برای این کار بهره می‌گیرند. این منطقه هیچ هواپیمای آب‌پاش ندارد.

وزارت دفاع الجزایر گفت که ۱۱ سرباز هنگام مبارزه با آتش دچار سوختگی شده‌اند که جراحات ۴ تن از آنان وخیم است.

ایمن بن عبدالرحمان، نخست وزیر، گفت دولت او از جامعه‌ بین‌المللی تقاضای کمک کرده است و همینک در حال مذاکره با متحدان خود است تا هواپیماهای آب‌پاش برای کمک به تلاش‌های آتش‌نشانان به منطقه اعزام کنند.

او همچنین گفت گزارش‌های امنیتی نشان می‌دهد که آتش‌های کنونی در کابیله «خیلی هماهنگ» بودند که به اعتقاد او «باعث می‌شود فکر کنیم پای اقدامات مجرمانه در میان بوده است.»

کمال بلجود، وزیر کشور که به کابیله سفر کرده است تا وضعیت را ارزیابی کند، به تلویزیون ملی الجزایر گفت: «وقوع همزمان ۳۰ آتش‌سوزی  در یک منطقه نمی‌تواند تصادفی باشد.»

روز سه‌شنبه، دبیر کل حفاظت مدنی در الجزایر گزارش داد که تعداد آتش‌سوزی‌ها به ۷۳ مورد در ۱۸ منطقه، از جمله جیجل، البویره، سطیف، و بجایه  رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش روزنامه الجزایری الخبر، اداره ملی هواشناسی آن کشور در روز چهارشنبه موج گرمایی شدیدی پیش‌بینی کرد که قرار است به ۲۱ منطقه برسد.

زنی ۹۲ ساله که در دهکده روستایی آیت سادا در منطقه کوهستانی کابیله زندگی می‌کند، گفت منظره دوشنبه شب مانند صحنه‌ای از «آخرالزمان» بود.

فاطمه عودیا به اسوشیتدپرس گفت: «ترسیده بودیم، کل تپه به یک شعله عظیم سوزان بدل شده بود.»

خانم عودیا آن صحنه را با بمباران نیروهای فرانسوی طی جنگ خونین استقلال الجزایر مقایسه کرد که در سال ۱۹۶۲ پایان یافت.

او گفت: «این جنگل‌های سوخته بخشی از من هستند که برای همیشه از دست رفتند. دردی برای بشریت و برای طبیعت است. واقعا فاجعه است.»

گزارش‌های محلی و شاهدان حاکی است که آتش‌سوزی به خارج از شهر عنابه در مرز تونس رسیده است. در همین حال، مقامات تونسی هم نتوانسته‌اند آتش‌هایی مشابه را در مناطق متعددی در کشور خود خاموش کنند و آن کشور هم دمای بالای بی‌سابقه‌ای ثبت کرده است.

با عبور شعله‌ها از جنگل‌های تونس، مردم محلی مجبور شدند خانه‌های خود را ترک کنند و مقامات محلی نتوانستند آتش‌ها را به کنترل درآورند.

آتش‌سوزی روز سه‌شنبه به مناطق قصرین در غرب و بنزرت در شمال رسید و حدود ۱۱۰۰ هکتار جنگل را سوزاند و باعث انفجار ۲۲ مین شد. هیچ تلفاتی گزارش نشده است.

مقامات تونس هم مانند مقامات الجزایر معتقدند که اقدامی مجرمانه باعث وقوع آتش‌سوزی‌ها شده است.

فرماندار استان شمالی بنزرت گفت که آن استان طی ۲۴ ساعت ۹ آتش را ثبت کرده است و با روند صعودی دمای هوا مواجه است.

آتشی هم در کوه مگیلا، نزدیک محلات مسکونی در استان مرکزی سیدی بوزید گزارش شد.

دانشمندان زیست‌محیطی می‌گویند شکی نیست که تغییرات اقلیمی حاصل از سوزاندن زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی، باعث وقوع حوادث طبیعی شدید نظیر امواج گرمایی، خشکسالی، آتش‌سوزی، سیل، و توفان شده است. خشکسالی و موج گرمایی که رو به وخامت گذاشته است و هر دو به تغییرات زیست‌‌محیطی مرتبط است، باعث وقوع آتش‌سوزی در غرب ایالات متحده، و سیبری در شمال روسیه شده است. دمای هوای به‌شدت بالا نیز به آتش‌های عظیم یونان و ترکیه دامن زده است.

گزارش‌های تکمیلی از آسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از جهان