خشم از خودداری اپلیکیشین ایرانی اشتراک دوچرخه با زنان ایران

«مقام‌های مذهبی دوچرخه‌سواری زنان را "گناه" می‌دانند»

عکس از تهران نامه

یک شرکت اشتراک دوچرخه در ایران از ارائه خدمت به زنان خودداری‌ کرده و زنان نتوانستند در این اپلیکیشین نام‌نویسی کنند. این موضوع خشم بسیاری را برانگیخته‌ است.

گزارش شده‌ است که شرکت بیدود، مستقر در تهران، با فشار پلیس و دفتر دادستان کل روبرو شده تا ارائه خدمت به زنان را متوقف کند، وگرنه جلوی کارش گرفته خواهد شد.

مرکز حقوق بشر ایران، سازمانی مستقر در نیویورک که نقض حقوق بشر در ایران را ثبت می‌کند، در توییتی نوشته است: «دادستان تهران شرکت اشتراک دوچرخه ایرانی بیدود را وادار کرد زنان را از استفاده از دوچرخه‌هایش محروم کند».

این اسکرین‌شات نشان می‌دهد که وقتی زنان جنسیت خود را در اپلیکیشین اعلام می‌کنند، رد می‌شوند. مقام‌های مذهبی دوچرخه‌سواری زنان در ملاءعام را "گناه" می‌دانند، ولی خیلی از زنان بی‌اعتنا به این نظر، دوچرخه‌سواری می‌کنند.

یک کاربر توییتر دیگران را از ماجرا خبردار کرد و ادعا کرد که شرکت اشتراک دوچرخه از ارائه خدمت به زنان «منع» شده‌است.

یک منتقد دیگر گفت: «اگر قضیه درست باشد، من دیگر از بیدود استفاده نخواهم کرد».

در ایران قانونی وجود ندارد که دوچرخه‌سواری زنان در ملاءعام را ممنوع کرده باشد، با این حال، روحانیان تندروی کشور گفته‌اند این کار «تحریک‌آمیز» و خلاف قانون شرع است.

دادستان اصفهان - سومین شهر بزرگ ایران که به دلیل برخورداری از مسیرهای فراوان دوچرخه‌سواری، به شهر دوچرخه‌ها معروف است - ماه می اعلام کرد که زنان از دوچرخه‌سواری در ملاء عام منع شده‌اند.

علی اصفهان گفت این کار در اسلام «حرام» و ممنوع است و به پلیس دستور داد به زنانی که در ملاءعام دوچرخه‌سواری کنند اخطار بدهند و کارت شناسایی‌شان را ضبط کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در سال ۲۰۱۶ با صدور فتوایی دوچرخه‌سواری زنان در ملاءعام را ممنوع اعلام کرد، ولی این فتوا چندان سختگیرانه اجرا نشد.

حقوق زنان در ایران به‌شدت محدود است. طی چهل سال پس از انقلاب اسلامی، زنان حق حضور در استادیوم‌های فوتبال را نداشته‌اند.

گزارش شده است که از ماه اوت سال پیش، حکومت روحانی ایران نیروهای امنیتی را به خدمت گرفته تا با زنانی که می‌کوشند خودشان را شکل مرد دربیاورند و وارد استادیوم‌ها بشوند برخورد کند.

حجاب برای همه زنان در کشور اجباری است و زنان بی‌حجاب یا «بدحجاب» که قسمتی از مویشان دیده شود، با مجازات‌هایی از جریمه تا زندان روبرو می‌شوند.

به گفته سازمان عفو بین‌‌الملل، گشت ارشاد و لباس‌شخصی‌ها مرتبا در خیابان جلوی زنان و دختران را می‌گیرند. بنا به تخمین این سازمان، سال گذشته ۳۹ زن در ارتباط با تظاهرات ضدحجاب بازداشت شدند.

سال پیش، یک زن ایرانی به جرم برداشتن روسری‌اش در جریان تظاهرات، به دو سال زندان و ۱۸ سال تحت‌نظر بودن محکوم شد.

شاپرک شجری‌زاده گفت که دلیل محکومیتش، «مخالفت با حجاب اجباری» و «تکان دادن پرچم سفید صلح در خیابان» بوده ‌است.

در سال‌های اخیر در ایران، مقاومت در برابر حجاب اجباری در کشور بالا گرفته ‌است تا جایی‌که برخی زنان موهایشان را می‌تراشند و لباس مردانه می‌پوشند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent