انتصاب معاون اول و رئیس دفتر رئیسی؛ فهرست کابینه هنوز نهایی نشده است

فهرست کابینه دولت جدید که پیش‌تر اعلام شده بود یکشنبه به مجلس فرستاده می‌شود، هنوز ارسال نشده است

محمد مخبر که ریاست «ستاد اجرایی فرمان امام» را برعهده داشته است، پیش‌تر نیز به‌عنوان یکی از گزینه‌های معاون اولی رئیسی مطرح بود- تصویر از خبرگزاری میزان

ابراهیم رئيسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در دو حکم جداگانه، محمد مخبر و غلامحسین اسماعیلی را به‌ عنوان معاون اول و رئیس دفتر خود منصوب کرد. اما فهرست کابینه دولت جدید که پیش‌تر اعلام شده بود روز یکشنبه برای بررسی به مجلس فرستاده می‌شود، هنوز ارسال نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، ابراهیم رئیسی، روز یکشنبه، ۱۷ مردادماه، در حکمی محمد مخبر، رئیس «ستاد اجرایی فرمان امام»، را به‌عنوان معاون اول ریاست جمهوری منصوب کرد. غلامحسین اسماعیلی نیز که پیش از این سخنگوی قوه قضائیه بود، با حکم رئیسی به سمت رئیس دفتر رئیس جمهوری منصوب شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد مخبر که از سال ۱۳۸۶ تاکنون ریاست ستاد اجرایی فرمان امام را با حکم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برعهده داشته است، پیش‌تر نیز به‌عنوان یکی از گزینه‌های برعهده گرفتن معاون اولی ابراهیم رئیسی مطرح شده بود. استقبال محمد مخبر از بعضی از مهمان‌های خارجی شرکت‌ کننده در مراسم تحلیف ریاست جمهوری و هیئت‌های همراه آن‌ها در ۱۴ مردادماه، ازجمله برهم صالح، رئیس جمهوری عراق و محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، گمانه‌زنی‌ها در مورد انتخاب او به‌عنوان معاون اول را به‌شدت تقویت کرد.  

پیش‌تر اعلام شده بود که فهرست وزرای پیشنهادی دولت برای بررسی و رای اعتماد، روز یکشنبه به مجلس ارسال خواهد شد و رئیسی نیز پنجشنبه در پایان مراسم تحلیف بر ارسال سریع این فهرست تاکید کرده بود. 

صبح روز یکشنبه، اقتصاد آنلاین، در گزارش اختصاصی از اختلاف ابراهیم رئیسی و محمد مخبر در مورد وزرای اقتصادی دولت خبر داد و اعلام کرد که ارسال فهرست وزرا برای مجلس، به همین علت با تاخیر افتاده است.

درحالی‌که هنوز خبر رسمی صدور حکم معاون اولی برای محمد مخبر منتشر نشده بود، اقتصاد آنلاین نوشت: «حتی مخبر با انتشار حکم معاون اولی خودش هم مخالفت کرده و اعلام کرده که با این افراد نمیشود اقتصاد کشور را در شرایط بحرانی فعلی مدیریت کرد.»  

علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه با اشاره به نهایی نشدن فهرست اعضای کابینه پیشنهادی رئیسی برای حضور در دولت سیزدهم، گفت: «به احتمال زیاد این لیست روز سه‌شنبه هفته جاری به مجلس ارسال می‌شود.»