سفارت آمریکا: طالبان زنان بیوه را به اجبار به ازدواج جنگجویانش در می‌آورد

طالبان این ادعا را رد و اعلام کرده است که ازدواج مسئله‌ای دینی و تصمیمی شخصی است و هیچ‌کس حق ندارد فردی را به ازدواج وادار کند

سفارت آمریکا در کابل از طالبان به دلیل کشتن سربازان تسلیم شده افغان و ازدواج اجباری زنان بیوه با جنگجویان این گروه انتقاد کرد-JAVED TANVEER / AFP

سفارت آمریکا در کابل با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که طالبان شماری از زنان بیوه افغان را به اجبار به عقد جنگجویانش درمی‌آورد.

این سفارت روز چهارشنبه ۱۳ مرداد، از کشته شدن سربازان تسلیم شده افغان و ازدواج زنان بیوه با جنگجویان طالبان خبر داد و نوشت: «گزارش‌هایی وجود دارد که طالبان به نیروهای دفاعی افغان وعده می‌دهند که بعد از تسلیم به آنان آسیب نمی‌رسانند در حالی‌ که این نیرو‌ها شب‌هنگام مفقود می‌شوند و بیوه‌های آنان به ازدواج اجباری با جنگجویان طالب وادار می‌شوند.»

سفارت آمریکا در کابل با انتقاد از موارد یاد شده، به طالبان هشدار داد که اگر گزارش‌های منتشر شده در این زمینه‌ درست باشد، جنایت جنگی تلقی و جرم انگاشته می‌شود. این سفارت از طالبان خواسته است که اگر می‌خواهد وعده‌های امان دادن آنان جدی گرفته شود، نباید به افرادشان اجازه دهد چنین اعمالی را مرتکب شوند.

این هشدار آمریکا به طالبان و اخبار کشتن سربازان تسلیم شده افغان و ازدواج اجباری زنانشان در حالی اعلام می‌شود که پس از تشدید جنگ در شمال افغانستان و تصرف چندین روستا به دست طالبان، خبر می‌رسد که این گروه با ارسال نامه‌هایی به ساکنان روستاهای تصرف شده از آنان خواسته‌اند دختران جوان و زنان بیوه را به عقد جنگجویان آنان درآورند وگرنه آنان را به زور به ازدواج وامی‌دارند و باید جوانان خود را هم به صفوف طالبان بفرستند تا برای آموزش‌های نظامی به پاکستان اعزام شوند. این خبرها به مجلس نمایندگان افغانستان نیز رسیده است و چندین تن از وکلای شمال هم این موضوع را تایید کرده‌اند.

پس از خروج نظامیان خارجی و شدت یافتن جنگ میان طالبان و نظامیان افغان و ساقط شدن شماری از روستاها به دست طالبان، تعداد زیادی از سربازان افغان بدون درگیری به طالبان تسلیم شدند اما اینکه پس از تسلیم به چه سرنوشتی دچار شدند هنوز دقیقا معلوم  نیست و زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که احتمالا طالبان آنان را به قتل رسانده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت افغانستان نیز طالبان را به کشتن سربازان تسلیم شده و غیرنظامیان و تهدید مردم متهم و تاکید می‌کند که طالبان جز کشتن، ویرانی و تهدید برنامه دیگری ندارند و دولت مجبور است در برابر آنان بایستد و مبارز کند تا از جنگ  دست بردارند و صلح را بپذیرند.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، اتهام‌هایی را که آمریکا و دولت افغانستان به این گروه وارد کرده‌اند، بی‌بنیان و توطئه‌ای بیش نمی‌داند و به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «در مدت سه ماه در حدود پنج هزار سربازان افغان با تمام تجهیزاتشان به ما تسلیم شدند و به خانه‌هایشان بازگشتند و اکنون زیر سایه طالبان بدون خطر و تهدید زندگی می‌کنند و در نظام آینده نیز ما به آن‌ها توجه خواهیم کرد. اینکه گفته‌اند ما سربازان را پس از تسلیم تیرباران کردیم، دروغ و توطئه است.»

آقای مجاهد، در مورد اتهام اجبار زنان بیوه به ازدواج با جنگجویان طالب نیز گفت: «این خبرها نادرست است. افغان‌ها فرهنگ و دین دارند و هیچ کسی حق ندارد کسی را به زور و جبر به نکاح دیگری در بیاورد. ازدواج یک تصمیم شخصی است و هر فرد خود حق دارد تصمیم بگیرد که با چه کسی ازدواج کند.»

سخنگوی طالبان در مورد خواست مشترک آمریکا و بریتانیا از این گروه برای پایان جنگ و تامین صلح نیز افزود: «اگر آمریکا در گفته‌های خود صادق است، توافقنامه دوحه را کاملا اجرا کند. همه چیز در آن وجود دارد و افغانستان را به صلح و ثبات می‌رساند. بعدا خود ما افغان‌ها باهم در مورد نظام آینده تصمیم می‌گیریم و کنار می‌آییم.»