دوسوم جمهوری‌خواهان باور دارند بایدن انتخابات را دزدیده

طبق نظرسنجی «یاهو نیوز/یو گاو»، ۶۶ درصد جمهوری‌خواهان باور دارند آقای ترامپ برنده بر حق انتخابات ۲۰۲۰ بوده است

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا - Eva Marie Uzcategui / AFP

یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که نزدیک به دو سوم جمهوری‌‌خواهان همچنان باور دارند که رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، انتخابات ۲۰۲۰ را دزیده است. این باور دروغ توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و برخی متحدانش، از جمله برخی نمایندگان کنگره، گسترش یافته است.

طبق نظرسنجی «یاهو نیوز/یو گاو»، ۶۶ درصد جمهوری‌خواهان باور دارند آقای ترامپ برنده برحق انتخابات ۲۰۲۰ بوده است. شمار چشمگیری از مستقل‌ها (۲۸ درصد) و سه درصد از دموکرات‌ها هم همین باور را دارند. 

این نظرسنجی دیدگاهی نگران‌کننده از تداوم تشتت رای‌دهندگان در آمریکا، بر سر موضوع انتخابات آمریکا خبر می‌دهد و یادآور این است که همچنان باور گسترده‌ای به نظریه‌های توطئه درباره انتخابات ۲۰۲۰ وجود دارد، اگرچه وکلای آقای ترامپ نتوانستند در دادگاه‌ها هیچ‌گونه شواهدی ارائه کنند که ثابت کند در زمان انتخابات تقلب گسترده صورت‌ گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیل بار، دادستان سابق آقای ترامپ، دعاوی رئیس سابقش را «مزخرفات» خواند. او زمانی که هنوز در دولت بود گفت وزارت دادگستری هیچ شواهدی مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات ۲۰۲۰ پیدا نکرده است. سایر نهادهای دولت نیز چنین گفتند.

با این وجود آقای ترامپ همچنان ادعاهای نادرست خود درباره مجموع آرا در ایالت‌های آریزونا، جورجیا و سایر ایالاتی که در ماه نوامبر در مقابل بایدن، در آن‌ها شکست خورد را تکرار می‌کند. به گزارش روزنامه «نیویورک تایمز» او حتی به برخی حامیانش در مجموعه تفریحی خود، «مار آلاگو» گفته است که احتمال دارد پیش از پایان سال ۲۰۲۱ به ریاست‌جمهوری بازگردد.

در ماه ژانویه، آقای ترامپ به دلیل پخش ادعاهای غیرواقعی درباره انتخابات از فیس‌بوک و توئیتر منع شد. این شرکت‌ها گفتند این ادعاها به روشنی باعث حمله خشونت‌بار به کنگره آمریکا در روز ۶ ژانویه شد. در این روز شورشیان طرفدار ترامپ دست به یورش به ساختمان کنگره و اطراف آن زدند و در نبرد با نیروهای امنیتی، خرابی به بار آوردند.

نظرسنجی یاهو/یو گاو با پرسش از ۱۵۵۲ فرد بزرگسال در آمریکا از ۳۰ ژوئیه تا ۲ اوت انجام شده است و ضریب خطای آن ۲.۷ درصد است. 

© The Independent