تمدید معافیت‌ عراق از تحریم‌های آمریکا برای واردات گاز از ایران

معافیت عراق از تحریم‌ها برای واردات گاز به مدت چهار ماه دیگر تمدید شده است

ایران به دلیل تحریم‌ها، نتوانسته است پول ناشی از صادرات گاز و برق را از عراق دریافت کند- 

HUSSEIN FALEH / AFP

یک مقام عراقی می‌گوید دولت آمریکا معافیت بغداد از تحریم‌های اعمال شده واشینگتن علیه تهران در زمینه واردات گاز عراق از ایران را به مدت چهار ماه دیگر تمدید کرده است.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه در گزارشی از قول این مقام دولتی که هویت او را فاش نکرده است نوشت، این معافیت ماه گذشته میلادی به سر رسید و تمدید آن هفته گذشته انجام شد.

به این ترتیب، عراق قادر خواهد بود تا آغاز ماه دسامبر سال جاری اقدام به واردات گاز طبیعی از ایران کند.

عراق برای تامین حدود یک سوم از شبکه انرژی مورد نیاز خود، که در پی سال‌ها جنگ و درگیری و عدم نگهداری مناسب به شدت فرسوده شده است، از ایران گاز و برق وارد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده اواخر سال ۲۰۱۸ و به دنبال خروج از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران و بازگرداندن تحریم‌هایی که بعد از اجرای توافق لغو شده بودند، بخش انرژی ایران را تحت تحریم قرار داد.

با این حال دولت آمریکا با این امید که عراق بتواند خود را از وابستگی به واردات انرژی از همسایه شرقی خود رها سازد، آن کشور را از تحریم‌های اعمال شده بر ایران به‌طور موقت معاف کرد.

تمدید دوباره این معافیت‌ها به دنبال سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به واشینگتن و دیدار او با جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده و دیگر مقام‌های ارشد آمریکا صورت گرفته است.

میزان برق تولیدی عراق ۱۶ هزار مگاوات است، که بسیار کمتر از ۲۴ هزار مگاوات مورد نیاز آن است.