جشن صدمین سالگرد استقلال افغانستان در قصر دارالامان

جشن صدمین سالگرد استقلال افغانستان در قصر دارالامان در شهر کابل برگزار شد. محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور افغانستان،رولا غنی، بانوی اول کشور، شاهدخت اندیا، دختر شاه امان الله خان، و تعدادی از مقامات بلندپایه حکومتی و شهروندان کابل در این جشن شرکت کردند.

رئیس جمهور افغانستان که در این مراسم حضور داشت گفت: «این یک روز تاریخی و به یاد ماندنی در تاریخ کشور ماست. برگزاری جشن استقلال افغانستان، وظیفه و مسئولیت فرد فرد مردم این کشور است و ما افتخار می‌کنیم که صدمین سالگرد استقلال کشور خود را در قصری برگزار می‌کنیم که بعد از سال‌ها جنگ و ویرانی از میان دود و خاک دوباره سر برآورده و آباد شده است؛ این برای همه مایه افتخار است.»

آقای غنی گفت: «ما جشن صدمین سالگرد بازپس گیری و استقلال کشورمان را چنان با شکوه برگزار می‌کنیم که مشتی اقلیت بدانند که این ملت می‌تواند از میان دود و آتش سربلند کند و دیگر به آن ها اجازه نخواهد داد که بار دیگر این کشور را به خاک و خون بکشند. ما دیگر نمی‌خواهیم تاریخ گذشته را تکرار نموده و شاهد آن باشیم.» او ادامه داد: «دشمنان افغانستان تلاش دارند که همه چیز را از ما بگیرند و بر زندگی ما تسلط پیدا کنند. آن ها باید بدانند ما هر قدر که فقیر شویم، هویت خود را نمی فروشیم و هر قدر گرسنه بمانیم، تسلیم نمی‌شویم. با بازوان خود هویتمان را حفظ می‌کنیم و استحکام می‌بخشیم».

آقای غنی، در پایان سخنانش گفت: «قتل و کشتار در مدارس، مساجد، محفل‌های خوشی، و در مسیرهای رفت و آمد توسط دشمنان مردم ما، هیچ ربطی به دین اسلام ندارد؛ آنها با این کارشان می‌خواهند مردم ما را تسخیر کنند، حتی اگر به قتل و کشتار همه ما هم منجر شود، اجازه چنین کاری را به آن ها نخواهیم داد».

آقای غنی همچنین تاکید کرد: «انتخابات برای ما اصل است و این روند در وقت و زمان خاص خود برگزار می‌شود.» وی گفت: «آن زمان گذشت که در «پستوهای» سازمان های اطلاعاتی خارجی در مورد افغانستان تصمیم گرفته می‌شد».

شاهدخت اندیا، دختر شاه امان الله خان که در این محفل شرکت کرده بود، گفت: «از آقای غنی، رئیس جمهور افغانستان، بخاطر دعوت من برای برگزاری صدمین سالگرد استقلال افغانستان با چنین زیبایی و شکوهی، تشکر می‌کنم و از طرف امان الله خان، به رئیس جمهور غنی، شادباش و آفرین می‌گویم».

اندیا افزود: «پدرم عاشق استقلال افغانستان بود و پس از گرفتن استقلال برای مردم گفت که حالا سلاح‌هایتان را بر زمین بگذارید و درس بخوانید، چرا که ملت بی‌سواد نمی‌تواند صاحب استقلال شود».

صدمین سالگرد استقلال افغانستان در سراسر این کشور به گونه ای متفاوت از سا‌ل‌های گذشته برگزارشد. شهروندان افغانستان به ویژه شهروندان کابل این روز را یکی از روزهای به یادماندنی و تاریخی افغانستان به شمار می آورند.

احمد خان پردیس، که در این جشن شرکت کرده بود به خبرنگار اندیپندنت فارسیگفت: «این روز، روز ملی و  تاریخی ماست؛ باید همه شهروندان افغانستان از این روز تجلیل کنند. استقلال افغانستان تنها مربوط به یک قوم خاص و یا مذهب خاص نیست، تمام شهروندان افغانستان قربانی داده‌اند تا چنین روز تاریخی را به دست بیاورند».

نوریه کابلی، نیز در این جشن شرکت کرده بود. او می‌گوید: «تجلیل و برگزاری از صدمین سالگرد استقلال افغانستان، مایه افتخار همه شهروندان این کشور است. داشتن استقلال و تجلیل از این روز، افتخار و عزت ما است و باید از این روز به گونه ای عالی تجلیل نموده و پاسداری کنیم».

استقلال افغانستان، در زمان پادشاهی امان الله خان، در سال 1919 پس از سومین جنگ خونین میان افغانستان و بریتانیا، بدست آمد. 

شاه امان الله خان، سومین پسر حبیب‌الله خان، پادشاه وقت افغانستان و از قوم بارکزی افغانستان بود. امان الله خان، خود یکی از شاهان مشروطه خواه و آزادی طلب افغانستان بود. او از آغاز سلطنتش خواهان استقلال افغانستان شد. وی پس از آنکه تاج شاهی را به سر گذاشت، خطاب به مردم گفت: «حکومت افغانستان باید از نگاه داخلی و خارجی کاملآ مستقل باشد و از دولت بریتانیا و کشورهای دیگر خواست تا استقلال افغانستان را به رسمیت بشناسند.» این تلاش‌ها وی نتیجه نداد و سومین جنگ افغانستان و بریتانیا در گرفت و نیروهای افغان پیروز میدان شدند و امان الله خان، در 18 اوت 1919 میلادی، افغانستان را مستقل اعلام کرد و 28 مرداد را تعطیل عمومی اعلام کرد.

جهت تجلیل از صدمین سالگرد استقلال افغانستان آقای غنی، برای برگزاری این جشن، مبلغ 384 میلیون افغانی تخصیص داده است .

بیشتر از