تغییر راهبردهای ارتش آمریکا پس از «شکست» در جنگ فرضی با چین

برتری ارتش آمریکا در مقابل قدرت رقبایی چون چین «به‌سرعت کاهش می‌یابد» 

تجمع نیروهای آمریکا می‌تواند آن‌ها را در مقابل قدرت عظیم دشمنان درموضعی آسیب‌پذیر قرار دهد- Robert Nickelsberg/Getty Images/AFP

یک ژنرال ارتش ایالات متحده گفته است که ارتش آمریکا در نبردی که نهایتا  به یک تغییر عمده در استراتژی جنگی‌اش منجر شد، «سخت شکست خورده است.»

در گزارشی که در نشریه «بیزنس اینسایدِر» منتشر شد، آمده است که در مانوری در ماه اکتبر، آمادگی ایالات متحده برای برخوردهای مسلحانه در بوته آزمایش قرار گرفت و نتیجه آن برملا شدن نقاط ضعفی جدی در راهبردهای جنگی آن بود.

ژنرال جان هایتِن، معاون دبیرکل ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز دوشنبه گفت: «بدون آنکه بخواهم در مسایل اغراق کنم، این (مانور) به سختی شکست خورد.»

در جریان شبیه‌سازی جنگ که «برخوردی فرضی با چین» شامل جنگ بر سر تایوان  توصیف شده است، دشمن مجازی فرضی در زمینه راهبردهای «اطلاعاتی» بر تیم آبی (تیم ایالات متحده) «غلبه کرد.» 

آقای هایتن افزود: «یک تیم مهاجم قرمز (در نقش دشمن) که در طول ۲۰ سال گذشته ایالات متحده را مورد مطالعه قرار داده بود، از ما سریع‌تر و بهتر عمل کرد. آن‌ها پیش از آن که ما دست به اقدامی بزنیم، دقیقا می‌دانستند قرار است چه بکنیم و از آن استفاده کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«حالا تصور کنید رقبای واقعی ما در ۲۰ سال گذشته، احتمالا حتی با تمرکز بیشتر و تعداد بیشتر، چه می‌کرده‌اند. بنابراین باید یک گام به عقب برمی‌داشتیم و به این چشم‌انداز نگاه می‌کردیم و می‌گفتیم، کجا قصور کردیم؟»

آقای هایتن گفت که نیروهای ایالات متحده کوشیدند که (بر رقیب) برتری اطلاعاتی به‌دست آورند، «درست مثل شرایط نخستین جنگ خلیج فارس، درست مثل بیست سال گذشته، درست مثل همه (کشورهای) جهان، از جمله چین و روسیه که در ۳۰ سال گذشته اقدامات ما را زیر نظر داشته‌اند.»

آن تلاش بلافاصله شکست خورد، زیرا ارتش آمریکا به ارتباطات و داده‌های دیجیتالی اتکا کرد که می‌تواند در صورت هدف قرار گرفتن ماهواره‌های آمریکا، مختل شود. درگیری در این مانور شبیه‌سازی شده نشان داد که تجمع نیروهای آمریکا می‌تواند آن‌ها را در مقابل قدرت عظیم دشمنان درموضعی آسیب‌پذیر قرار دهد.

آقای هایتن افزود: «در دنیای امروز، با موشک های ماوراء‌ صوت، با آتشباری‌های دوربرد علیه ما از نقاط مختلف، اگر نیروهای خود را در نقطه‌ای جمع کنید و همه بدانند کجا هستید، آسیب‌پذیر می‌شوید.»

از آن هنگام، وزارت دفاع آمریکا در تلاش یافتن راهی برای به‌روز کردن سیاست‌های جنگی خود برای دستیابی به راهبردی برای یک «مانور گسترده» بوده است. هدف آن راهبرد، ایجاد قابلیت حمله به گونه‌ای است که دشمن قادر به دفاع از خود نباشد و نیز میان بخش‌های فرماندهی و کنترل، ارتباطات به گونه‌ای برقرار شود که تصویر روشن‌تری از جبهه‌های جنگ به فرماندهان بدهد. 

آقای هایتن گفت این تغییرات ضروری است، زیرا برتری ارتش آمریکا در مقابل قدرت رقبایی چون چین «به‌سرعت کاهش می‌یابد.» 

© The Independent

بیشتر از جهان